Invata sa pozezi! Totul despre modelling
Introducere in lumea modellingului


Cursul ne arata semnificatiile partilor corpului, cum trebuiesc ele folosite pentru ca o fotografie sa fie cat mai expresiva. Nu este un curs care ne va invata ASA DA sau ASA NU. Cursul ne va invata cateva reguli de baza de la care, cu ajutorul imaginatiei, vom realiza fotografii unice si expressive.


Pentru ca am primit foarte multe mailuri cu intrebari de acest gen, am gasit ocazia perfecta pentru a va raspunde:


1. Urmarea unor cursuri de modelling imi va garanta reusita?
  Activitatea de model cere absolvirea unui curs specializat. Dar o dipolima nu inseamna ca ai ajuns pe scena reflectoarelor imediat!



2.Cate tipuri de modeling sunt?
•    Moda, fashion - se prezinta ultimele tendinte in moda, prezentari, cataloage (se cer masuri fizice mai stricte);
•    Comercial - publicitate pentru produse comerciale (marea majoritate a modelingului se afla in jurul acestei categorii iar cererea de modele este foarte mare);
•    Parti ale corpului - publicitate pentru produse specifice, in general cosmetice;
•    Sexi, glamour - reviste, calendare, postere nud si seminud (tip Playboy);
•    Adult - (nu este obiectul acestui articol).


3.Ce este un portofoliu de modeling?
•    Portofoliul este colectie de fotografii de modeling ce variaza ca numar dar nu ca dimensiuni;
•    Numarul de fotografii este intre 4 si 25;
•    Dimensiunea standard este 23x30 cm (9x12 inch);
•    Fotografiile pot fi color sau alb-negru;
•    Fotografiile pot fi pe hirtie fotografica sau in format digital;
•    Fotografiile pe hirtie fotografica sint prezentate intr-o mapa pentru a fi urmarite usor;
•    Sint necesare fotografii de calitate evitind ca tema lor sa fie asemanatoare pentru toate fotografiile din portofoliu.

Portofoliul e de preferat sa fie alcatuit din fotografii de urmatorul tip:
Portret normal (fara machiaj);
Portret cu coafura si machaj;
Silueta intreaga in costum de baie sau lenjerie intima;
Silueta intreaga intr-o atitudine mai lejera chiar sexi.

Fotografiile se inlocuiesc in timp pe masura calitatii lor.
Portofoliul se prezinta sub forma fotografiilor printate si asezate intr-o mapa sau in format digital pe o pagina de web.
Mapa este necesara la intilnirile de prezentare personala.
Puteti avea fotografii color dar si alb-negru. Cele din urma sint cele mai apreciate in domeniu.


4. Este bine sa apelam la agentiile de modele?
Da, este cu siguranta cel mai inteligent lucru! Ele te ajuta sa iti construesti un book, iti fac reclama, te reprezinta cum stiu mai bine. Intr-un cuvant, ai nevoie de agentii pentru a te lansa in aceasta lume. Clientii (firmele) apeleaza la agentii, care isi consulta baza de date in functie de cerintele clientilor si asa apare primul tau job. Nu este indicat sistemul freelance (pe cont propriu) deoarece scade credibilitatea  in fata clientilor.

5. Care sunt obligatiile pe care o scoala de modele ar trebui sa si le asume?
O pregatire profesionala corecta si dezvoltata pe elementele necesaremodelului in domeniu: modeling profesional, imbunatatirea imaginii desine, ultimele tehnici de miscare scenica, arta machiajului, cosmeticasi coafura, fitness & dietetica, tehnici de intervievare de succes,dezvoltarea unui portofoliu profesional, lucrul cu fotografii, modeling-ulca afacere, documentatie pentru cursuri (vizionari video).


6. Ce ar trebui sa faca o fata care doreste cu disperare sa ajunga model sau fotomodel?
In primul rand, ar trebui sa se inscrie la cat mai multe agentii de modele (atentie caci sunt si agentii de modelling fantoma, care au alte scopuri ascunse ), in al doilea rand trebuie sa isi faca un book de prezentare. Restul depinde de ea.


7.Este bine sa ma machiez singura la sedinta foto?
Pe vremuri, modelele se machiau singure. In zilele noastre, exista persoana care se ocupa special de machiajul modelului. Este indicat sa existe o asemenea persoana familiarizata cu machiajul foto, deoarece este diferit fata de machiajul zilnic.
Daca aveti nevoie de asemenea persoana va recomand (nunti, botezuri,bookuri): laura_dolis@yahoo.com



8. Calitatile unui fotomodel?
sa fie fotogenic,
sa aiba ritm si gratie in miscari,
sa aiba grija de aspect,
sa fie perseverent si rabdator,
sa cunoasca cel putin o limba straina de circulatie internationala (de preferat engleza),
sa aiba un portofoliu de buna calitate.



9. Masuri specifice modelelor?
Pentru manechinele ce prezinta colectii de moda se cer urmatoarele masuri:

Fete:
- 170 - 180 cm inaltime.
- 80 - 90 cm piept.
- 58 - 63 cm talie.
- 90 - 93 cm solduri.

Baieti:
- 183 - 185 cm inaltime.
- 100 - 103 piept.
- 80 - 82 cm talie.
- 98 - 100 cm solduri.
Aceste masuri nu sunt oblogatorii decat pentru podium. Daca nu aveti inaltimea necesara nu inseamna ca nu mai aveti nici o sansa in acest domeniu. Puteti reusi ca fotomodel, in reclame pentru produse, puteti fi cautate pentru anumite parti ale corpului(de ex., o fata foarta expresiva), depinde  ce anume se cauta in reclama respective. Si dupa cum stiti, reclamele aduc foarte multi bani, asa ca nu vad nici un motiv pentru care sa dati inapoi din cauza inaltimii.


10. Exista o clasificare a fotografiilor?
• Portret (color, alb-negru, sepia)
• Fashion
• Glamour (ambiante rafinate, sofisticate, sexy)
• Nud
• Fotografie de produs
• Fotografie comerciala (locatii, birouri, fotografii de interior/exterior)


11. Echipamentul modelului profesionist:
Trusa de cosmetica :
- demachiant,tampoane pentru demachiat.
- lotiune tonica.
- crema hidratanta.
- crema pentru conturul ochilor.
- crema de gomaj.

Trusa de machiaj:
- fond de ten.
- anticearcan.
- pudra pulbere sau compacta.
- fard de ochi in culori naturale-3 nuante:deschisa,medie,inchisa.
- rimel,de preferinta waterproof.
- creion dermatograf negru si ascutitoare.
- eyeliner (tus pt ochi.)
- fard de obraz.
- ruj in culori naturale si creion de contur in aceleasi nuante cu rujul.
- balsam pt. buze.
- gloss pt. buze.

Trusa pentru ingrijirea parului:
- sampon.
- balsam.
- spuma sau gel de par.
- fixativ.
- perie antistatica.
- elastice,agrafe de par.

Trusa pentru ingrijirea mainilor:
- trusa de manichiura.
- crema de maini.
- crema pt. cuticule ,lac incolor pt. intarirea si hidratarea unghiilor.
- oja in culori deschise,naturale.

Trusa pentru ingrijirea picioarelor:
- trusa de pedichiura.
- piatra ponce.
- crema exfolianta pt. calcaie.
- spray antiperspirant pentru picioare.

Trusa pentru igiena si ingrijirea corpului:
- gel de dus.
- crema sau lotiune de corp hidratanta si nutritiva.
- perie de corp.
- uleiuri aromate pentru masaj.
- sare de baie.
- deodorant uscat neparfumat ,deodorant stick sau roll-on.
- parfum sau apa de toaleta.
- crema epilatoare / aparat de epilat/aparat de ras.
- lotiuni si creme de protectie solara(in cazul expunerii la soare).

Lenjerie:
- slip tanga(ingust la spate) fara nici un model,din lycra sau bumbac:alb,de culoarea pielii,negru.
- sutien cu push-up: alb,de culoarea pielii,negru.
- dres lycra 15 DEN fara bazon: gri,de culoarea pielii,negru.

Imbracaminte,pantofi,accesorii:
- tinuta sport: jeans,tricou mulat;costum de sport, fitness, aerobic ,adidasi, costum de baie doua piese si intreg.
- tinuta business/cocktail:deux-pieces cu sacou cambrat si fusta la nivelul genunchiului,negru sau bleumarin;bluza alba sau top de aceeasi culoare cu costumul;pantofi negri cu toc subtire,geanta de piele.
- tinuta de seara:rochie de seara lunga,medie sau scurta;pantofi negri sau sandale la fel;geanta mica.

12. Cum te prezinti la casting?

Imbracaminte,pantofi,accesorii:
Poti veni la casting imbracata cum vrei,dar trebuie sa ai la tine articolele de mai jos cu care sa te schimbi:
- fusta scurta.
- top sau bluza mulata,asortate cu fusta.
- lenjerie:slip tanga si sutien de aceeasi culoare.
- pantofi negri cu toc subtire sau sandale la fel.
- costum de baie.
- fara bijuterii,doar cu ceas.

Aspectul fizic:
- parul proaspat spalat,bine pieptanat,fara prea multa spuma de par sau fixativ (de obicei se vine cu parul strans in coada).
- machiaj discret,natural(se foloseste gloss in loc de ruj).
- mainile ingrijite,cu manichiura proaspat facuta si unghiile date cu lac incolor.
- deodorant uscat,parfum discret.
- fara guma de mestecat.

Ce trebuie sa ai in geanta:
- bookul,cateva composite.
- agenda,pix.
- telefonul mobil,cartela de telefon.
- harta orasului.
- o pereche de ciorapi de schimb.
- trusa de machiaj (demachiant,fond de ten,pudra,fard de ochi,dermatograf,rimel,fard de obraz,creion de buze,ruj,gloss).
- perie de par,agrafe.
- deodorant .
- spray de gura sau Tic-tac.
- servetele .

Ce trebuie sa stii perfect:
- numele agentiei,numele complet al bookerului si al book-managerului.
- adresa si nr. de tel al agentiei - niciodata nu le dai pe ale tale!
- inaltimea si greutatea reale.
- dimensiunile reale (bust-talie-sold).


13. Despre casting:
Casting-ul este preselectia organizata de catre agentia de fotomodele la cererea clientilor interesati in alegerea unuia sau mai multor fotomodele pentru un anumit job(prezentare de moda,campanie de promovare,spoturi publicitare,aparitii in reviste,promovarea de produse prin sampling,servicii de hostess,sedinte de fotografie).Aparitia si prezentarea personala la un casting au un rol deosebit de important.Sunt detalii la care agentiile si clientii acestora tin foarte mult si sunt foarte atenti la respectarea lor.Pentru a trece cu bine de aceasta incercare,retineti:

- Fiti punctuale,chiar daca stiti ca pentru a ajunge in fata clientului aveti de asteptat ceva timp(la un casting vin de cele mai multe ori foarte multe fotomodele,iar intrarea este facuta in functie de cerintele clientului)
- Veniti neinsotiti (mama,prietenul,prietena sau catelul pot astepta afara,daca considerati ca prezenta lor este absolute indispensabila; agentii,clientii si modelele prezente la casting se simt stanjeniti in prezenta persoanelor straine)
- Veniti imbracati adecvat(consultati-va cu agentul in prealabil),nu uitati book-ul,compositul si puneti pentru orice eventualitate in geanta trusa de machiaj,o perie,ceva de strans parul.
- Purtati-va cu respect,renuntati la timiditate,incercati sa fiti binedispusi si fiti curtenitori(putin aplomb.respectul pentru cel din fata ta si un zambet bine plasat te pot scoate de foarte multe ori din multime)
- Intrati si vorbiti doar atunci cand sunteti chemati(cei care organizeaza un casting ori sunt invitati au venit acolo cu un scop bine stabilit,pot fi obositi si nu au nevoie de galagie sau vacarm)
- Spuneti-va mai intai prenumele si abia dupa aceea numele,marimile si caracteristicile personale ,agentia care va reprezinta si experienta profesionala.
- Vorbiti tare ,clar,cu voce regulata.
- Nu va faceti singuri booking(nu vorbiti despre plata sau comisioane,repetitii etc,aceste subiecte sunt tratate doar de catre agentul vostru).
- Nu va folositi de lucrurile lor,nu dati telefoane acasa ,
NU MESTECATI GUMA!

- Cand sunteti la un casting,inchideti telefonul mobil.
- Nu lasati niciodata numarul de telefon personal,chiar daca va este solicitat,precizati ca veti putea fi contactata prin intermediul agentiei si lasati numarul acesteia de telefon.



14. Cum sa fie promoter-a?
- Increzatoare in produs si optimista,calma,dinamica nu agresiva.
- Tinuta si unghiile ingrijite,machiaj discret!
- Nu lua pozitii indecente, nu fii plictisita!
- Nu sta jos in timpul promotiei!
- Nu citi ziarul,nu manca,nu vorbi la telefon!
- Nu pierde timpul stand de vorba cu clientii sau cunoscutii pe alte teme ce nu au legatura cu promotia!
- NU MESTECA GUMA!
- NU FUMA!
- Verifica pozitia corpului mereu,nu sta aplecata!



15. SAMPLING-UL

- Este actiunea de promovare a unui produs sau serviciu prin impartirea unor mostre(sample) sau fluturasi (flyer-e).
- Este cel mai direct mod de a castiga increderea clientilor
Este singura modalitate de abordare “fata in fata” cu un potential client si de  a-i transmite un mesaj,informatii despre produsele/servicii oferite de firma X
- a-i oferi o mostra si de a-I prezenta toata gama de produse/servicii
- a-l convinge sa consume produsele……………..
- Mesajul pe care receptioneaza potentialul client depinde de promoterul care face efectiv samplingul,de felul in care acesta prezinta produsul.



16. Lumea modei
Armani,Giorgio. Designer italian care,prin creatiile sale vestimentare, a intrat in randul celor cativa creatori de moda raspunzatori de lookul epocii noastre,atat masculin,cat si feminin.In acelasi timp, el a reusit sa construiasca un imperiu la scara mondiala,care include marci precum Emporio Armani si A/X.
- Avedon, Richard. Fotograf important;pentru unii,fotografiile sale clasice din anii 50 reprezinta varsta de aur a revistei Vogue.A fost fotograful preferat al lui Twiggy.
- Azzedine,Ala?a. Designerul preferat al multor supermodele,mai ales din cauza liniilor sale perfecte care pun in evidenta corpul modelului in cel mai avantajos mod cu putinta.
- Camden,Willy .Fotograf londonez,reprezentant al noului val in fotografia de moda.Lucrarile lui pot fi vazute in reviste ilustrate de moda ca: Elle,The Face si Go.
- Cameron. Model masculin care a ajuns celebru in urma rolului de boy toy al Madonnei in video clipul ei «Express Yourself».A aparut in campaniile publicitare pentru Versace si Levi´ s si a lucrat cu majoritatea designerilor importanti.
- Campbell,Naomi. Aceasta tanara din Marea Britanie a reusit sa devina dintr-un model-scolarita unul din primele supermodele ale lumii.Ea a deschis calea pentru modelele de culoare,din ce in ce mai numeroase astazi,dar este singurul supermodel care nu si-a asigurat un contract banos cu o firma de cosmetice.
- Chanel. Nu numai una din cele mai proeminente case de moda din Paris,ci si o marca de referinta in industria accesoriilor,parfumurilor si cosmeticelor.
- Click. Retea americana de agentii de modele,care a descoperit-o pe Rachel Williams(«the Absolute Vodka girl») si pe Elle MacPhearson («The Body»).
- Crawford,Cindy. Celebra alunita si faimosul sex-appeal al acestui top model american au contribuit din plin la aparitia ei pe nenumarate coperte de reviste, i-au adus un job de prezentatoare la MTV,un contract cu Revlon,gigantul industriei de cosmetice,si o posibila cariera la Hollywood.
- Dior,Christian. Mare designer francez a carui casa de moda a devenit una dintre pietrele unghiulare ale industriei modei.Pe langa designul de moda clasic,casa Dior produce si cosmetice,fiind una din principalele firme din domeniu.
- Evangelista,Linda. In timp ce alte modele vin si pleaca ,acest model ramane mereu in frunte,deoarece isi aduce imaginea la zi tot timpul,cu ajutorul mentorului sau Steven Meisel.
- Ford. Celebra agentie de modele din New York,fondata si condusa de Eileen Ford.Dupa ce a reprezentat cu precadere blondele scandinave,agentia si-a schimbat strategia si acum reprezinta modele precum Christy Turlington si Naomi Campbell.
- Gaultier,Jean-Paul. Designer francez cu idei excentrice,precum barbati imbracati in fuste,sutiene conice,etichete exterioare etc.Intre altele a creat partea cea mai importanta din garderoba recenta a Madonnei.
- Jean,Nicola. Editor de moda la revista Elle-editia britanica.
- Kenzo. Mare creator de moda japonez,unul dintre primii designeri care a inceput sa foloseasca,in showrile sale de la Paris,modele din paginile de moda ale revistelor ilustrate.
- Klein.Calvin. Designer american ale carui campanii publicitare sunt foarte prestigioase.Un contract pentru o campanie Klein este considerat in modeling echivalentul unui Oscar.
- Lagerfeld,Karl. Designer german cu un look inconfundabil-parul strans intr-o codita si ochelari fumurii.Pe langa propria sa linie de moda,a realizat o cotitura in istoria casei Chanel ,adaptand produsele clasice la epoca noastra si comercializandu-le.
- Lindbergh,Peter. Faimos fotograf stabilit la Paris;a regizat un film alb-negru despre viata supermodelelor,in care au aparut Tatjana,Linda,Cindy si Naomi.
- Meisel,Steven. Unul dintre cei mai venerati fotografi din lume.Fotografiile sale au contribuit la lansarea carierelor lui Naomi,Linda si Christy. A fost totodata fotograful si designerul cartii Madonnei,intitulata Sex.
- Matthews,Johanna. Editor de moda la revista Vogue-editia britanica.
- Metropolitan. Agentie de modele din Paris,care a descoperit calitatile de model ale Claudiei Schiffer si a lansat-o ca pe noua Brigitte Bardot.
- Moss,Kate. Model britanic care a readus in actualitate lookul de strengarita.Fotografia ei topless pentru campania la jeansi Calvin Klein si poza nud la after-shave Obssesion au produs multa agitatie in presa de scandal.
- Mulder,Karen. Supermodel olandez preferat de Valentino,Yves Saint Laurent si Ala?a.A aparut pe multe din copertile revistei Vogue.S-a spus ca “Mulder este o adevarata raritate :o blonda cu clasa”
- Pratt,Franceline. Editor de moda la revista Vogue –editia franceza.
- Prestige. Agentie de modele pariziana care a descoperit nume prestigioase in domeniu,precum Jerry Hall,Estelle si Grace Jones.
- Ritts,Herb. Fotograf din Los Angeles cunoscut pentru numeroasele sale coperte de Vogue si pentru ca a fotografiat multe staruri de cinema si alte celebritati.Modelul sau fevorit este Tatjana Patitz.
- Schenkenberg,Markus. Model masculin, de origine scandinava,a fost descoperit cand lucra au pair (contra pensiune) la Los Angeles.
- Schiffer,Claudia. Supermodel german;este cunoscuta pentru asemanarea ei cu Briggite Bardot,pentru aparitia ei in reclamele Guess si ca imagine sigla a produselor cosmetice Revlon.
- Turlington,Christy. A inceput cariera in modeling la San Francisco,la varsta de 14 ani.Privirea ei eterica si frumusetea ei clasica ii fac sa-si piarda capul pe editorii de moda si pe fotografi.
- Twiggy. A fost chipul emblematic al anilor 60.Aerul naravas,picioarele subtiri si simtul ei practic simbolizau revolutia modei din acea perioada;influenta ei asupra industriei modei a fost incredibila.Fara Twiggy n-ar fi existat azi o Kate Moss si poate n-ar fi existat nici fustele mini.
- Valentino. Unul dintre cei mai prestigiosi si mai clasici designeri de moda;a provocat agitatie in randul supermodelelor spunand ca el nu are nevoie pe podium de staruri ,ci de «femei Valentino».
- Versace,Gianni. Celebru designer de moda italian,usor de recunoscut dupa materialele colorate si luxoase pe care le utilizeaza in creatiile sale.Creeaza pentru multe staruri ale muzicii pop si alte celebritati intre care Elton John,Bruce Springsteen,George Michael.
- Vogue. Cea mai importanta si mai influenta revista de moda,cu rol de lider in industri modei.
- Weber,Bruce. Fotograf american renumit,care a realizat multe din prestigioasele reclame Calvin Klein si Ralph Laurent.
- Westwood,Vivienne . Creatoare de moda britanica,cunoscuta pentru extravaganta creatiilor sale;si-a creat un nume in perioada punk,iar in momentul de fata promoveaza maiestria artizanala.In ultimul timp a devenit renumita pentru pantofii cu tocuri incredibil de inalte.


(Text original apartinindui in exclusivitate ANAMTR; foto-modele.blogspot.com)






In concluzie, ce trebuie sa faceti voi:
•    Alegeti sau faceti fotografii de buna calitate (portret cu si fara machiaj si silueta intrega in pozitii naturale);
•    Realizati un portofoliu mapa;
•    Realizati un portofoliu digital pe internet;
•    Contactati cit mai multe agentii de modele din tara si strainatate si prezentati-va cit mai avantajos;
•    Prezentati-va cit mai decent si deschis atunci cind un agent sau agentie e interesata de voi (nu uitati portofoliul, carte de vizita cu e-mailul si pagina voastra de web).
•    Trebuie sa arati bine si sa ai incredere in tine!






Mici trucuri pentru prima sedinta foto:
1.    In noaptea de dinaintea sedintei ai grija sa dormi, sa iti faci somnul de frumusete.
2.    Daca porti ochelari, adu-ti inca o pereche fara rame
3.    Zambetul! Cel mai important! Exerseaza in fata oglinzii mai multe moduri de zambete, si alte mimici ale fetei pentru a putea realiza mimica ceruta de fotograf.
4.    Nu trebuie sa te speli pe cap cu o noapte inainte de sedinta, caci ti se va  electriza parul.
5.    Nu trebuie sa te epilezi cu o zi inainte de sedinta foto, caci iti vor aparea iritatii pe piele si se va inrosi.





Termeni in moda
Pentru ca a discuta despre modeling presupune si o baza de termenispecifici, iata un glosar care cuprinde toate notiunile necesare uneiincepatoare:
Beauty Shot - fotografie a capului (portret)
Book-ul (portofoliu) - album de fotografii ale modelului, este ceea cele aratati clientilor la prima intalnire
Booker - agent de modele
Castingul - selectie realizata de client in vederea alegerii unuia saumai multor modele pentru actiune sa
Catwalk - podium pe care defileaza modelele la o prezentare
Chartul - agenda de lucru a modelului, tinuta de agentie, care cuprindetot ceea ce tine de programul de model
Compozitul - un card de prezentare a modelului, de cele mai multe oriin format A5 (imprimat fata-verso)
Contact Sheet - imagine fotografica de diverse formate continand pozitiileexpuse pe un film
Date personale - informatii privind culoarea parului si a ochilor,inaltimea, masura de imbracaminte, pantofi, dimensiunile modelului
Day-rate - remuneratia unui model pentru o singura zi de munca
Extrase - imagini demonstrand activitatea unui model, decupate dinreviste sau alte publicatii
Fee - suma platita de client pentru activitatea modelului
Fitting - operatia de alegere si de probare a pieselor vestimentarepe care un model le va purta la o prezentare de moda sau la o anumitasedinta foto
Fotografie editoriala - fotografie asociata stirilor din revista
Fotografie full-lengh - fotografie care infatiseaza modelul din cap panain picioare
Go-see - interviu intre un model si client sau model si fotograf
Locatie - zona de fotografiere sau filmare
Model release form - document care certifica munca efectuata de un model
Open Call day - interval de timp in care agentia primeste spre vizionaresi discutii persoane ce aspira sa devina model
Sampling - activitate promotionala realizata in sistem "direct network"(intrevedere model-potential client) concretizata prin impartirea demostre de produs (sample) sau materiale publicitare
Still - fotografie (statica) in opozitie cu filmarea
Shoot (sedinta foto) - locul si momentul realizarii unei serii defotografii
Scouter - persoana angajata de agentie care este mereu in cautare denoi talente (modele)
Top model - model de superclasa, cu statut de celebritate
Cauta