Comertul electronic si internetul
Comertul electronic

Internet World Stats3 a raportat in Martie 2005 ca aproximativ 68% din populatia Statelor Unite navigheaza pe Internet. Si mai important este faptul ca 90% din populatia cuprinsa intre 5 si 17 ani navigheaza pe Internet in mod regulat. Este foarte clar in opinia specialistilor ca aceste cifre vor continua sa creasca, cu un trend similar in majoritatea tarilor. Ca rezultat au intervenit o serie de schimbari in casele oamenilor, la scoala, la serviciu, in guverne si chiar in
activitatile desfasurate in timpul liber. Unele dintre aceste schimbari se intalnesc in
intreaga lume, altele de abia incep in anumite tari.

 Dar una dintre cele mai semnificative schimbari se manifesta in maniera in care se conduc afacerile, in special in maniera de â conduce si gestiona pietele si in modalitatea de a face comert.
Comertul electronic descrie maniera in care tranzactiile au loc prin intermediul
retelelor, cu precadere prin Internet. Este procesul de vanzare cumparare electronica de
produse, servicii si informatie. Anumite aplicatii de comert electronic, de exemplu,
vanzarea cumpararea de actiuni prin Internet cunoaste o crestere foarte rapida. Spre
exemplu, in ziua cea mai ocupata a anului 2004, Amazon.com a primit 2,8 milioane
comenzi versus 2,1 milioane intr-o zi similara a anului 2003. Dar comertul electronic nu
este legat doar de vanzare si cumparare, este legat si de comunicare, colaborare si
descoperire de informatie electronice. Este, de asemenea, legat de e-learning, egovernment
si mult mai mult. Comertul electronic va avea un impact asupra unei parti
semnificative a afacerilor pe intreg globul, afectand afacerile, profesiile si desigur
populatia.

Comertul electronic de-a lungul timpului
Comertul este unul dintre domeniile care a descoperit potentialul tehnologiei
informatiei. Inca de la inceput, el s-a folosit de inovatiile si avantajele acestui domeniu.

Anii ‘50-‘60
Primele aplicatii aparute pe piata, odata cu aparitia primelor sisteme de
transmitere a datelor in anii '50 - '60, au fost bazele de date. Avand in vedere
complexitatea crescanda a operatiilor din cadrul unei companii, acestea s-au orientat spre
implementarea unor sisteme de gestiune, exemplul clasic fiind oferit de sistemul de
rezervari din cadrul companiilor aeriene. Cu toate acestea, oportunitatile folosirii
informatiilor electronice au fost complet ignorate. De abia la inceputul anilor `70,
companiile aeriene au inceput sa aprecieze importanta enorma a sistemului de rezervari
prin computer pentru vanzarile de bilete si pentru componenta de marketing.

  Anii `70
Pe langa sistemul de rezervari computerizat, anii `70 au constituit fundamentul
pentru sistemul de informatii bursiere electronice. Cu toate acestea, primul sistem
complet automat de tranzactii bursiere a fost operabil si pus in folosinta de abia in 1977,
la Toronto. Pe langa acesta, primele automate bancare care ofereau servicii mai complexe
decat simpla transformare a banilor dintr-un cont bancar, in numerar, erau instalate in Statele Unite.

Legatura directa cu tranzactiile comerciale si institutiile financiare a aparut odata cu instalarea primelor sisteme de transfer electronic al fondurilor in magazinele alimentare si statiile de benzina. In acelasi timp, cutiile postale electronice si sistemele de conferinta, oferite de Compuserve, au facut teleshopping-ul posibil, cu toate ca acesta va cunoaste o explozie mult mai tarziu, odata cu aparitia, la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80, a sistemelor de teletext si Videotex.
 Acesta din urma a devenit o platforma importanta pentru aplicatiile de tip teleshopping, in diferite domenii cum ar fi: turismul, serviciile bancare si divertismentul.

  Anii '80
In anii `80 marile companii au inceput sa-si formeze retele proprii, care sa
faciliteze schimbul de informatii la distanta, pentru a realiza o mai buna comunicare intre
toate filialele lor si chiar cu furnizorii si partenerii de afaceri. La inceput, formatul acestor
mesaje era stabilit pe baza intelegerii bilaterale, dar odata cu anii '80 acest proces denumit
"Schimb de date electronice"5 (SDE) a inceput sa transmita informatii intr-o forma
standardizata si universal acceptata, fapt care a usurat procesul de obtinere a informatiilor
intre companii, astfel incat hartia a fost aproape eliminata.
Anii `80 sunt, de asemenea, punctul de plecare al extinderii conceptului de bursa
electronica, altadata referitor numai la pietele financiare, la o gama mai variata de bunuri
si servicii, in special metale pretioase, produse agricole si petrol brut. In aceeasi perioada
apar primele retele cu valoare adaugata, care astazi, datorita extinderii globale asigura
baza serviciilor comerciale mondiale.

Anii '90
Anii '90 sunt caracterizati printr-o acceptare larga a comertului electronic si o
continua standardizare a SDE. Nevoile de comunicare sunt in continua crestere si
extindere peste granitele geografice, mai ales datorita posibilitatii folosirii tehnologiilor
multimedia. Multi comercianti si furnizori de computere experimenteaza cataloage de
comanda a produselor prezentate si descrise pe CD-ROM. Cu ajutorul proiectului
EUROTOP, industria europeana de turism distribuie deja brosuri de calatorii multimedia
prin agentiile de turism. Automatele bancare nu mai pot fi folosite exclusiv pentru
servicii financiare, ci au devenit adevarate chioscuri electronice ce pot fi folosite pentru
rezervari la hoteluri, inchirieri de masini etc.

  Anii 2000
Anii 2000 sunt anii globalizarii6, ai integrarii comunicatiilor si dezvoltarii fara
precedent a tehnologiilor inteligente. Se remarca o scadere puternica a costurilor
Internetului ceea ce a determinat si va determina in continuare determina o crestere a
numarului de utilizatori. Astazi comertul electronic si e-businessul strabat o perioada de
conolidare in care entuziasmul pentru noile tehnologii si idei este acompaniat de o
deosebita atentie asupra strategiei, implementarii si profitabilitatii. In plus, se recunoaste
din ce in ce mai pregnant faptul ca e-businessul are doua parti, nu este doar tehnologie, ci
este si comert.


Comertul electronic – concepte, definitii

Pentru a explora si a estima impactul socio-economic al comertului electronic,
este esential ca acest concept sa fie definit. La fel ca in cazul multor altor noi servicii,
acest lucru nu este simplu de realizat, deoarece definitiile intalnite in diverse surse
bibliografice difera semnificativ. Unele dintre ele includ toate tranzactiile comerciale si financiare care se deruleaza pe cale electronica, inclusiv schimbul electronic de date,transferul electronic de capital si toate activitatile legate de cartile de credit/debit.

Altele limiteaza comertul electronic la vanzarile cu amanuntul catre consumatori, tranzactiile si platile derulandu-se prin intermediul retelelor deschise (cum ar fi Internetul).
Prima grupa de definitii se refera la o serie de forme ale comertului electronic (dintre care unele exista de cateva decenii) si care deruleaza zilnic activitati valorand trilioane dolari. Cea de-a doua grupa, are in vedere o forma mai restransa a comertului electronic ea existand de aproximativ cinci ani si are interpretari mult mai modeste. De aceea vor fi prezentate in cele ce urmeaza o serie de definitii, care se bucura de o larga acceptiune din partea specialistilor.
Din punct de vedere stiintific7, comertul electronic este definit ca fiind "o
tehnologie moderna de a face afaceri, ce se adreseaza nevoilor organizatiilor,
comerciantilor si consumatorilor de a reduce costurile tranzactiilor o data cu
imbunatatirea calitatii bunurilor si serviciilor si cresterea vitezei de livrare. Termenul
poate fi folosit si in cazul utilizarii retelelor de computere, pentru cautarea si regasirea
informatiilor pentru suportul deciziei umane sau institutionale".

Din punct de vedere pragmatic manifesta importanta si alte concepte si modalitati
de definire. Intre acestea, un interes deosebit prezinta urmatoarele:
-toate activitatile efectuate on-line, cu scopul de a starni interesul consumatorilor
inaintea vanzarii si de a asigura suportul consumatorilor dupa vanzare", data de
revista Internet Computing;
-tranzactii comerciale ce au loc in cadrul unor retele deschise", data de Organizatia
Europeana pentru Comert si Dezvoltare;
-a forma reteaua vasta de mici companii, agentii guvernamentale, mari corporatii si
intreprinzatori individuali intr-o singura comunitate ce ofera posibilitatea de
comunicare unul cu altul, prin intermediul computerelor", data de Centrul pentru
Resurse de Comert Electronic;
-a face afaceri on-line. Aceasta include cumpararea produselor, via servicii on-line si
Internet, precum si schimbul de date electronice, unde computerul unei institutii se
informeaza si transmite ordine de cumparare computerului unei alte companii", data
de Computer Desktop Encyclopedia;
-tranzactii comerciale utilizand proceduri de procesare automata combinate cu
proceduri automate de schimb de informatii"', data de NIST Computer Systems
Laboratory;
-tehnologiile comertului electronic includ toate formele de tranzactionare electronica,
transmiterea de mesaje electronice, schimbul de date electronice (SDE), transferul
electronic de fonduri (TEF), posta electronica, cataloage electronice, baze de date
electronice, servicii electronice de stiri si informatii, state de plata electronice, alte
forme de comunicare electronice (FCE), acces on-line la servicii prin intermediul
Internetului si alte forme de transmitere a datelor electronice in scopuri comerciale"
data de raportul „Electronic Commerce for Small to Medium Sized Enterprises” al
Universitatii Monash din Australia;

-comertul electronic se refera in general la toate formele de tranzactii ce au legatura
cu activitatile comerciale, derulate la nivel de firma, sau cu cumparatorii, care se
bazeaza pe procesarea si transmisia de informatii sub forma digitala, incluzand text,
sunet si imagini” (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica – OECD -,
1997)8;
-comertul electronic reprezinta realizarea pe cale electronica a activitatilor
comerciale. Se bazeaza pe procesarea si transmiterea electronica a datelor incluzand
text, sunet si imagini. Cuprinde diverse activitati, incluzand comercializarea
electronica a produselor si serviciilor, livrarea prin retea a bunurilor, transferul
electronic de capital, comertul electronic cu actiuni, trimiterea electronica a foilor de
expeditie, marketingul direct si service-ul in garantie si post-garantie. Implica atat
produse (de uz casnic, de uz medical) cat si servicii (informative, financiare, juridice);
activitati traditionale (sanatate, educatie) si activitati noi (mall-uri virtuale)”, data de
Comisia Europeana, 19979;
-comertul electronic reprezinta realizarea activitatilor comerciale, care presupun
schimburi de valori prin intermediul retelelor de telecomunicatii.” (Observatorul
European pentru Tehnologiile Informatiei – EITO, 1997)10;
-comertul sustine o intreaga gama de activitati – design-ul produselor, realizarea lor,
publicitatea, tranzactiile comerciale, reglarea conturilor - realizate prin intermediul
retelelor de calculatoare” (Consiliul pentru Promovarea Comertului Electronic in
Japonia – 1996)11;
-activitatea comerciala bazata pe Internet care va revolutiona de asemenea comertul
cu amanuntul si marketingul direct. Consumatorii vor putea cumpara de acasa o gama
larga de marfuri de la producatori si comercianti cu amanuntul din intreaga lume. Ei
vor putea vedea aceste produse prin intermediul televizoarelor sau calculatoarelor,
accesa informatiile despre ele, vizualiza modul in care produsele se pot combina cu
altele, comanda si plati, toate acestea de acasa (Biroul Executiv al Presedintelui
S.U.A., 1997)12;
-un termen larg care descrie activitatile comerciale si transferul electronic de date ce
le sunt asociate”. Mai departe se afirma ca „scopul comertului electronic este de a
contopi reteaua vasta a firmelor mici, agentiilor guvernamentale, corporatiilor mari si
a distribuitorilor independenti intr-o singura comunitate, dispunand de capacitatea de
a intercomunica fara cusur prin intermediul oricarei platforme de calcul”, data de
Centrul pentru Resursele Comertului Electronic;
-in sensul cel mai larg, comertul electronic poate insemna orice forma de utilizare a
tehnologiilor electronice in orice aspect al activitatii comerciale”, data de
Administratia Nationala pentru Telecomunicatii si Informatii (NTIA) din S.U.A..
Aceasta utilizeaza o definitie mai larga decat cea precedenta, include si consumatorul
final a carui participare se materializeaza prin cumparaturile electronice pe care le
efectueaza;


-termenul de comert electronic este folosit si pentru a descrie utilizarea infrastructurii
informationale in vederea realizarii urmatoarelor functii:
_ aducerea unor produse pe piata (de exemplu, cybermarketingul);
_ intalnirea cumparatorilor cu vanzatorii (de exemplu vadurile comerciale
electronice, magazinele virtuale, transferul electronic de mijloace banesti);
_ achitarea unor obligatii fata de stat (colectarea electronica a taxelor si
impozitelor);
_ livrarea unor bunuri electronice (de exemplu, informatia).


  Intr-un sens mai restrans, comertul electronic cuprinde comertul intre firme si cel cu
consumatorii desfasurate prin intermediul mediilor electronice. Cel mai ingust sens este acela care limiteaza comertul
electronic la tranzactiile cu consumatorii finali, care presupun un sistem electronic de plati.
Fiecare din definitiile prezentate este expansiva, incluzand nu numai tranzactiile
comerciale dintre vanzator si cumparator dar si activitatile adiacente care fac posibile
aceste tranzactii. Nevoia unor astfel de definitii este reflectarea evolutiei deosebit de
rapide a comertului electronic din ultimii 10-15 ani.

In varianta actuala, comertul electronic poate fi definit14 ca fiind procesul de
vanzare, cumparare, transfer si schimb de produse, servicii si/sau informatie prin:
intermediul retelor de calculatoare, incluzand Internetul.

Comertul electronic poate fi
definit pornind de la urmatoarele perspective:

- Comunicatiile – Prin prisma comunicatiilor, comertul electronic
reprezinta livrarea de bunuri, servicii, informatie sau efectuarea de plati
prin retele de computere sau prin alte mijloace electronice.

- Comertul, schimbul – Din perspectiva comerciala, comertul electronic
ofera posibilitatea vanzarii si cumpararii de produse, servicii si
informatie prin intermediul Internetului si prin intermediul altor servicii
online.

- Procesul de business – Din perspectiva procesului de business, comertul
electronic este modalitatea de a face afaceri in mod electronic, procesele
de business avand loc prin intermediul retelelor electronice,
substituindu-se astfel proceselor fizice de business cu informatia.

- Serviciul – Prin prisma serviciului oferit, comertul electronic este un
mijloc care indeplineste dorinta guvernelor, firmelor, consumatorilor si
managementului de a reduce costurile serviciului, in acelasi timp
imbunatatindu-se calitatea relatiei cu clientul si viteza de livrare a
serviciului.

- Procesul de invatare – Din aceasta perspectiva, comertul electronic
asigura educatie si training online in scoli, universitati si alte organizatii,
incluzand diverse afaceri.

- Colaborarea – Din aceasta perspectiva, comertul electronic este baza
colaborarii inter si intraorganizationale.

- Comunitatea – Din perspectiva comunitatii, comertul electronic ofera un
loc unde membri diverselor comunitati pot invata, tranzactiona si
colabora.

Comertul electronic este adesea confundat cu termenul de e-business. Multi vad
termenul comert ca fiind doar o descriere a tranzactiilor conduse intre partenerii de
business. Daca aceasta definitie este luata in considerare termenul de comert
electronic este foarte ingust. De aceea multi utilizeaza in schimb termenul de ebusiness.
E-businessul cuprinde o definitie mai larga a comertului electronic, si se
refera nu doar la cumpararea vanzarea de produse, servicii dar si la servirea
clientilor, colaborarea cu partenerii de business, e-learningul si tranzactiile
electronice dintr-o organizatie.
Cauta