Comertul electronic si internetul
Totul despre site-uri

Rareori site-urile sunt de un anumit tip; de cele mai multe ori
acestea sunt alcatuite din sub-site-uri carora le sunt caracteristice
elemente diferite – de exemplu in site-ul unei companii mari, site-ul
prezinta atat un sub-site de prezentare cat si unul pur comercial, deci
nu se poate face incadrarea lui intr-o anumita categorie .

Avantajul Web-ului, ca mediu, este dat de posibilitatea de a
avea o prezenta in cadrul acestui mediu, cu costuri minime si de
multe ori cu rezultate demne de luat in seama; daca situatia nu ar fi
fost aceasta, in mod clar nu am asista la o crestere a numarului siteurilor
de Web. Prezenta pe Web, de cele mai multe ori, este
oglindirea dorintelor si a nevoilor anumitor organizatii si persoane
fizice de a se face cunoscute.

Avand in vedere ca nevoile difera, fiecare site de Web se
evidentiaza prin scopul pentru care a fost conceput. Astfel, site-urile
pot fi: comerciale, informationale, de navigare, artistice, personale,
distractive.


Site-urile comerciale
Site-urile comerciale sunt acele site-uri construite in principal
pentru a sprijini o organizatie din punct de vedere al activitatii sale
economice.

In general, audienta acestor site-uri este impartita in mai multe
categorii:
_ clientii curenti si potentiali ai organizatiei;
_ investitorii potentiali si curenti ai organizatiei;
_ potentialii angajati si terte parti, cum ar fi presa si
competitorii.

Avand in vedere aceasta audienta variata, scopul pentru care
un site comercial a fost creat poate fi unul dintre cele prezentate mai
jos, dar, de cele mai multe ori, site-ul raspunde mai multor nevoi,
deci scopul este combinat.

_ Distributia de informatii – site-ul este utilizat pentru a
prezenta informatii despre produsele si serviciile furnizate de
organizatie; alte informatii sunt cele de contact, altele decat prin
intermediul Web-ului;
_ Suport tehnic – parti ale site-ului pot fi construite in asa
fel incat sa furnizeze informatii care sa fie de ajutor clientilor in ceea
ce priveste utilizarea corecta a produselor si serviciilor asigurate de
organizatie;
_ Relatiile cu investitorii – o companie care cauta
investitori externi poate construi un site sau o sectiune a unui site
pentru a prezenta informatii privind situatia financiara curenta cat si
oportunitatile pentru investitii;
_ Relatii publice – multe organizatii utilizeaza site-ul de
Web pentru a distribui informatii utile societatii, in general, dar si
pentru presa;
_ Recrutare de personal – un site prezinta de multe ori
informatii privind oportunitati de angajare;
_ Comert electronic – un numar din ce in ce mai mare de
site-uri Web permit vizitatorilor – consumatori finali, parteneri de
afaceri etc. – desfasurarea de acte comerciale
on-line.

Plecand de la premisa ca scopul principal al oricarui site
comercial este de a satisface nevoile utilizatorilor intr-un mod in care
compania are de castigat direct sau indirect, prezentarea informatiilor
se face pentru a-i convinge pe utilizatori sa achizitioneze un produs
sau un serviciu al companiei.
Indiferent daca metoda este directa (prin incercarea de a-l
convinge pe potentialul cumparator) sau indirecta (prin construirea
unei relatii reciproc avantajoase intre organizatie si potentialul
client), rezultatul final asteptat este intotdeauna acelasi: incurajarea
comertului.

Aceste site-uri sunt similare site-urilor informationale in ceea
ce priveste modul de prezentare, dar scopul difera semnificativ – tinta
in cazul site-urilor comerciale este aceea de a obtine venituri
materiale in urma unor tranzactii.
In acest sens, elementele similare in ceea ce priveste
site-urile comerciale si cele informationale sunt cele legate de
prezentarea informatiilor legate de firma sau organizatia in sine,
principala diferenta constand in faptul ca site-urile comerciale
prezinta un sub-site specific, al carui scop este desfasurarea
tranzactiilor.
Prin aceste site-uri se pot tranzactiona atat bunuri cat si
servicii, in functie de tipul organizatiei, dar sistemul este similar:
plata se face prin transfer bancar sau prin carte de credit.
Principiile de design prezentate in cazul site-urilor
informationale se aplica si in cazul site-urilor comerciale, dar in plus
apar principii referitoare in special la site-urile/sub-site-urile
comerciale:

_ In ceea ce priveste tranzactiile, utilizatorului nu trebuie
sa i se ceara decat datele de identificare necesare;
_ In cazul in care se cer mai multe date, este bine ca
utilizatorului sa ii fie prezentate motivele;
_ Trebuie date explicatii privitoare la toti pasii pe care
utilizatorul ii face pentru finalizarea tranzactiei;
_ Pe fiecare pagina trebuie prezentate (in mod traditional)
link-uri de intoarcere la punctul de plecare;
_ Fundalul paginii in cadrul careia se gasesc elementele
necesare tranzactiilor si culoarea elementelor tiparite trebuie alese
astfel incat vizibilitatea sa fie maxima;
_ Tiparirea datelor pe care le introduce utilizatorul trebuie
sa se faca cu fonturi a caror culoare sa fie usor de identificat pe
fundal, pentru ca erorile sa fie observate mai usor.
5.2 Site-urile informationale
Site-urile informationale sunt diferite de cele comunitare prin
scopul principal al distributiei informatiei. Site-urile guvernamentale,
educationale, ale organizatiilor nonprofit, ale grupurilor religioase
etc. sunt considerate ca fiind informationale.

Desi, de multe ori, aceste site-uri sunt bazate pe ratiuni
comerciale, scopul lor principal este de a informa, fara sa aiba ca
efect realizarea unei tranzactii.
Identificarea clara a utilizatorilor unui site informational este
dificila, deoarece depinde foarte mult de tipul informatiilor furnizate,
dar vizitatorii sunt, in general, cei interesati in obtinerea si utilizarea
informatiilor prezentate.
Scopul site-urilor informationale variaza semnificativ. Site-ul
din cadrul unei universitati, dedicat unei anumite materii, poate avea
ca scop instruirea vizitatorilor in domeniul respectiv (matematica,
istorie antica, geografie etc.), site-ul informational al unei grupari
sociale, religioase sau politice poate avea ca tinta convingerea
utilizatorilor de a face donatii, respectiv de a deveni membri. Siteurile
care prezinta stiri au ca tinta primara informarea utilizatorilor
cu privire la evenimente curente – astfel de site-uri sunt cele care
contin un ziar sau o revista pe care utilizatorul prefera sa o citeasca
on-line.

Site-urile guvernamentale pot prezenta modificarile aduse unor
legi, pot incerca sa-i convinga pe vizitatori sa voteze intr-un anumit
mod – la fel ca si site-urile unor grupari politice, care isi pot prezenta
programul sau alte elemente necesare pentru atragerea de noi membri.
Desi site-urile comerciale si cele informationale sunt similare
in anumite privinte, principala diferenta intre acestea o constituie
faptul ca site-urile comerciale au la baza ratiuni economice, pe cand
cele informationale nu au o tinta financiara (uneori se bazeaza totusi
pe anumite elemente comerciale).

Identificarea acestor site-uri se poate face foarte usor si din
adresa URL pe care o au – dupa numele severului, extensia prezinta
tipul site-ului.

Avand in vedere ca scopul principal al acestor site-uri este
acela de a transmite informatii, pentru ca acestea sa poata fi
receptionate de utilizatori, trebuie sa fie prezentate intr-un mod care
faciliteaza perceperea lor; in plus, si culorile trebuie judicios utilizate
pentru a evita o incarcare excesiva a imaginii, si pentru a nu crea
confuzii.

O situatie diferita apare insa in cazul site-urilor informationale
apartinand unor organe de presa, care prezinta de fapt paginile unui
ziar sau ale unei reviste. Chiar daca pagina Web este foarte incarcata,
textul nu foarte vizibil, combinatiile de culori nu intotdeauna
potrivite, iar spatiile albe, care trebuie sa caracterizeze orice
document Web indiferent de natura lui, aproape inexistente, daca
publicatia respectiva are un anumit layout sau anumite caracteristici
care il diferentiaza de celelalte – colorit, prezentarea textului etc. –
pagina de Web va fi construita ca reflectare a paginii publicatiei
respective.

De cele mai multe ori site-ul de Web (structura sa) reflecta
organizatia in sine si, de aceea, paginile site-ului pot transmite
succesul acesteia. In acest sens, in functie de natura organizatiei,
paginile site-ului vor fi mai mult sau mai putin organizate, ceea ce
poate denota si un anumit nivel de seriozitate.

Se pot stabili si aici cateva principii de design, de care este
bine sa se tina cont in designul site-urilor de Web informationale,
astfel incat paginile acestor site-uri sa nu constituie o piedica pentru
utilizator in ceea ce priveste identificarea informatiilor de care are
nevoie:
_ Logo-ul organizatiei trebuie sa fie prezent pe toate
paginile site-ului si de preferat in acelasi loc, pentru a indica locatia
si faptul ca utilizatorul nu a parasit site-ul;
_ Avand in vedere ca scopul principal al acestor
site-uri este distribuirea informatiilor, prezentarea trebuie facuta
astfel incat acestea sa fie usor de identificat;
_ Este bine ca elementele prezentate in pagina sa nu fie
prea stilizate, deoarece utilizatorii ar putea avea impresia ca se
acorda mai multa importanta prezentarii decat continutului;
_ In acelasi sens, elementele nu trebuie sa fie lipsite de
originalitate;
_ Continutul efectiv este de preferat sa fie scris cu fonturi
negre pe fundal de culoare alba, dar se pot utiliza si alte combinatii
atata timp cat acestea nu scad nivelul de utilizare a site-ului;
_ Butoanele de navigare prezente nu trebuie sa fie
neconcordante, ca stil, cu stilul si natura organizatiei careia ii
apartine site-ul;
_ In ceea ce priveste link-urile textuale simple, este de
preferat ca acestea sa fie prezentate in modul traditional din punct de
vedere al coloritului;
_ Pentru ca informatiile sa fie evidente, se poate alege
prezentarea acestora in bloc sau sub forma de coloane, dar alinierea
este de preferat sa se faca la stanga;
_ In functie de natura site-ului se pot utiliza si elemente
animate, desi este de preferat ca acestea sa aiba si un scop precis, de
exemplu sa constituie butoane de navigare sau sa prezinte imagini
caracteristice organizatiei etc.
5.3 Site-urile navigationale (sau de navigare)
Acestui tip de site ii este caracteristica utilizarea ca un
instrument care sa ii faciliteze utilizatorului navigarea pe Internet.
Acestea se mai numesc si site-uri portal (asa cum sunt Yahoo!, MSN
etc.)
Site-ul portal reprezinta punctul de pornire pentru navigarea
on-line si are rol si in identificarea informatiilor necesare
utilizatorului.
Aceste site-uri furnizeaza o cantitate foarte mare de informatii pentru a acoperi cat mai multe dintre nevoile potentiale ale
utilizatorilor si astfel sa ii convinga sa nu paraseasca site-ul sau sa il
reviziteze.

Aceste site-uri au ca rol principal asistarea utilizatorului in
identificarea informatiilor de care acesta are nevoie, indiferent daca
sunt informatii singulare sau elemente prezentate intr-un anumit
site/sub-site. Cele mai multe dintre acestea, la accesare, prezinta o
pagina incarcata la prima vedere, cu foarte multe link-uri si de multe
ori cu bannere publicitare – cum sunt www.yahoo.com,
www.msn.com, www.lycos.com etc. – dar sunt si pagini carora le este
caracteristica o fereastra pentru tastare si butoane de cautare simpla
sau avansata (aprofundata) – cum este de exemplu www.google.com.
In functie de preferinte, utilizatorii pot alege un site sau altul,
dar de obicei alegerea depinde si de nivelul de experienta al
utilizatorului: cei fara experienta prefera site-uri cum este Yahoo!,
pentru multitudinea de optiuni pe care le au referitor la destinatiile
posibile. Mai mult, in astfel de site-uri, sortarea este facuta deja dupa
anumite criterii, rezultatele fiind prezentate sub forma link-urilor
amintite.

Indiferent de tipul site-ului navigational – cu sortare initiala
realizata sau nu – este foarte important ca elementele din pagina sa
fie vizibile, in acest sens avand un rol foarte important culorile
utilizate si modul de prezentare a textului.
In site-urile analizate s-au observat urmatoarele:

_ Fundalul paginilor de navigare are de obicei culoarea alba;
_ In partea de sus a paginii de intrare sunt de cele mai multe
ori butoane de navigare prestabilite, a caror accesare il va trimite pe
utilizator in zone prestabilite (mail, chat etc);
_ In cazul butoanelor (link-uri stilizate) se utilizeaza mai
multe culori care le diferentiaza de restul paginii;
_ Daca pagina de navigare nu are elemente (sortari initiale)
prestabilite, ci numai o zona de tastare a criteriului de cautare,
scrierea criteriului se face cu caractere de culoare neagra;
_ Link-urile sunt prezentate cu albastru daca nu au fost
accesate; in momentul accesarii culoarea se schimba, iar dupa
vizitarea acelui link culoarea se schimba in mov;
_ In cazul paginilor cu butoane prestabilite, acestea sunt
de obicei pozitionate in partea de sus a paginii, aliniate;
_ Sortarile initiale care apar in unele pagini sunt organizate
in coloane – de obicei doua – cu alinierea la stanga;
_ Rezultatele cautarii sunt trecute sub forma de link-uri
accesibile, iar in plus este prezentat pe scurt continutul
link-urilor;
_ Rezultatele cautarii sunt trecute sub forma de lista, cu
alinierea la stanga;
_ Din elementele prezentate mai sus, reies mai multe
principii care conduc la realizarea unor pagini navigationale de
succes:
_ Paginile nu trebuie sa fie incarcate, ceea ce ar putea crea
dificultati utilizatorului in ceea ce priveste identificarea elementelor
prezentate;
_ Fundalul paginilor este de preferat sa fie alb, astfel incat
elementele de text sa fie vizibile;
_ In ceea ce priveste link-urile, acestea nu trebuie prezentate
intr-un mod diferit de cel traditional (din punct de vedere coloristic),
fapt care ar putea crea confuzii, in special pentru utilizatorii novici;
_ Este bine ca textul sa fie prezentat cu alinierea la stanga si
cat mai rar pentru a putea fi citit cu usurinta;
_ Este de preferat sa existe spatiu suficient intre link-uri
pentru ca utilizatorii sa le identifice in mod clar.



  Site-urile distractive
Aceste site-uri sunt in general comerciale, dar constituie un tip
aparte. Scopul principal este acela de a-l distra pe utilizator, deci
practic vand buna dispozitie, experiente distractive, placute. Chiar
daca site-urile comerciale – cum sunt cele de comert electronic –
functioneaza intr-un asemenea mod incat sa ofere vizitatorului
(cumparatorului de multe ori) experiente placute care sa asigure
reintoarcerea acestuia la site, buna dispozitie constituie o tinta
secundara

Crearea unei experiente placute - pentru acest tip de site-uri -
nu este usor de realizat atunci cand experienta respectiva nu aduce
nimic nou, nu creeaza senzatii noi.
* Un site prin care se vand articole vestimentare poate avea o tema centrala cum ar fi
excursiile in locuri exotice, prezentand anumite informatii textuale sau grafice; principalul
scop este acela de a vinde, iar celelalte elemente prezentate in site nu sunt acolo decat
pentru a servi acestui scop; astfel, daca produsele nu se vand, site-ul nu este bun.


Astfel, site-urile de Web, construite pentru a oferi experiente
placute, de cele mai multe ori trebuie sa iasa din tipare pentru
atingerea acestui scop, deci pentru a avea succes: premisa in acest
sens trebuie sa fie aceea ca de cele mai multe ori elementul surpriza
este mai folositor decat consistenta si utilizarea corecta a elementelor
de design.

Aceste site-uri sunt de fapt site-uri de tip comercial, care nu
intrunesc toate elementele caracteristice ale acestora. In general, ceea
ce se comercializeaza in cadrul acestor site-uri este chiar buna
dispozitie, consumatorii in acest caz fiind aceia care sunt conectati la
astfel de site-uri. Asemenea site-uri sunt cele de chat, cele in care de
exemplu utilizatorii pot juca diferite jocuri, vizualiza evenimente
erotice etc. Datorita numarului mare de utilizatori, in cadrul acestora
sunt prezentate bannere publicitare.

Pentru ca site-urile de stimulare a bunei dispozitii sa isi atinga
scopul, paginile de Web ale acestora trebuie sa fie deosebite din mai
multe puncte de vedere, atat coloristic cat si in ceea ce priveste
modul de prezentare a elementelor de navigare si a textului:

_ Principiile privind utilizarea culorilor nu se aplica in
totalitate in cazul acestor pagini;
_ Se identifica de cele mai multe ori doua planuri: fundal si
plan apropiat, de cele mai multe ori prezentate in culori contrastante,
reci si calde sau inchise si deschise, care fac ca atentia utilizatorului
sa fie indreptata instinctiv spre planul apropiat;
_ Le sunt caracteristice imagini in miscare (gif-uri animate,
flash-uri etc.), cu un colorit care sa contrasteze puternic cu planul in
care se gasesc;
_ Textele sunt de obicei tiparite cu fonturi de culoare neagra
pe fundal alb, galbena pe fundal negru sau alba pe fundal negru;
_ Butoanele de navigare sunt prezentate diferit pentru a
putea fi vizibile in cadrul planului in care se gasesc;
_ De cele mai multe ori, paginile Web depasesc dimensional
ecranul monitoarelor si, de aceea, le sunt caracteristice bare de
desfasurare verticala si orizontala;
_ Butoanele de navigare nu sunt prezentate intr-un loc
anume;
_ Aceste pagini sunt de multe ori incarcate, pentru a putea
contine cat mai multe elemente;
_ Textele pot fi dificil de citit, da,r in cazul paginilor de
acest tip, acest lucru nu constituie un inconvenient.
In ceea ce priveste principiile de design ale acestor pagini –
tinand cont ca nu este indicata o formula standard, cel mai apreciat in
acest caz fiind elementul surpriza – nu se poate spune decat ca
trebuie renuntat la elementele traditionale pentru a crea un site de
succes.


  Site-urile comunitare
Un astfel de site are ca scop crearea unei locatii centrale
pentru membrii sai. Utilizatorii viziteaza site-ul care este de cele mai
1
multe ori informational, nu numai pentru a obtine anumite date dar si
pentru a interactiona cu alte persoane. Continutul unui site
comunitar difera de cel al unui site informational in functie de
largimea subiectului abordat si de cei pe care ii vizeaza in principal:
-site-urile informationale au de regula un public larg – de
exemplu le sunt adresate femeilor in general;
-site-urile comunitare, dupa cum sugereaza denumirea lor,
sunt adresate unei comunitati – de exemplu comunitatea
celor interesati de protectia animalelor.

Aceste site-uri au multe elemente comune cu site-urile
informationale si comerciale, dar ceea ce le diferentiaza de acestea
este posibilitatea utilizatorilor de a interactiona. Insa, daca in timp si
celelalte site-uri vor beneficia de aceasta facilitate, elementul
distinctiv al site-urilor comunitare se va pierde.

Scopul principal al acestor site-uri este la baza unul de
informare si, din acest motiv, trebuie tinut cont de anumite elemente,,
care sa favorizeze transmiterea si receptarea informatiilor prezentate
in cadrul paginilor. In ceea ce priveste aspectul general al paginilor,
aceste site-uri fac trecerea de la cele al caror continut era cantitativ
ridicat in cadrul paginii, la cele care contin informatii ce trebuie
vizualizate clar. Se poate, insa, ca prezentarea sa nu fie facuta in
acest mod, fapt care ar face ca utilizatorul sa caute un alt site potrivit
stilului sau, in detrimentul paginii respective. Se identifica si in acest
caz elemente caracteristice ale acestui tip de site-uri:

_ Fundalul este de obicei de culoare deschisa; pe acest
fundal sunt prezentate elemente (de obicei culturale) caracteristice
comunitatii careia i se adreseaza;
_ Elementele coloristice vor depinde de natura comunitatii
respective, de cele mai multe ori fiind prezentate elemente
traditionale – de exemplu, pentru comunitatile de mexicani, pentru
elementele prezentate in pagina vor fi utilizate culori vii, pe cand
pentru comunitatile de japonezi culorile de baza vor fi cele inchise si
in special negrul (datorita simbolisticii acestor culori in cultura
japoneza);
_ Coloritul link-urilor va fi cel conventional;
_ Textele vor fi scrise in general cu fonturi de culoare
neagra; pentru elementele cu importanta ridicata, se vor utiliza alte
culori, de obicei contrastante pentru a atrage atentia;
_ Cele mai multe dintre aceste site-uri sunt caracterizate de
faptul ca asigura si stimuleaza comunicarea intre utilizatori.
Tinand cont de natura acestor site-uri, speciala prin aceea ca se
adreseaza unui numar limitat de utilizatori, nu se pot stabili principii
de design universale, cele legate de colorit fiind influentate de
semnificatia culorilor in anumite culturi. Evident, aceste elemente
variaza in functie de utilizatorii carora le este in principal adresat
site-ul, dar se pot stabili principii privind prezentarea textului si a
elementelor care asigura comunicarea intre utilizatori:
_ Este bine ca textul sa fie scris astfel incat culoarea
fonturilor si fundalul pe care sunt tiparite sa fie favorabil citirii;

_ Textele de dimensiuni mari trebuie sa fie fragmentate
pentru ca procesul de citire sa nu fie monoton;
_ Avand in vedere ca aceste site-uri functioneaza pe
principiul primire-prezentare de informatii, primirea acestora trebuie
sa fie facilitata prin prezentarea in pagina, in mod clar, a elementelor
de contact;
_ Comunicarea dintre membrii comunitatii careia ii este
adresat site-ul trebuie sa fie stimulata, prin asigurarea unei zone de
depozitare a mesajelor primite (de obicei prin e-mail).
5.6 Site-urile artistice
Aceste site-uri sunt deosebite, in sensul ca sunt in principal
orientate spre utilizator, prin stimularea gandirii acestuia, pentru
expunerea unor idei si, de aceea, de cele mai multe ori evita
conventionalismul si logica.
Site-ul artistic reprezinta expresia individului sau artistului,
scopul lui fiind acela de a-i inspira dau de a-i distra pe vizitatori;
cuantificarea masurii in care site-ul a avut succes nu are sens,
artistul, de cele mai multe ori, nefiind interesat de asta.
Nu se poate vorbi, in cazul acestor tipuri de site, de reguli care
ar fi bine de urmat.


  Site-urile personale
Similare site-urilor artistice, cele personale, de cele mai multe
ori numite pagina de start a utilizatorului sau pagina primara, sunt
concepute ca expresie a proprietarului.
Aceste site-uri sunt construite pentru a prezenta informatii
personale, de multe ori posesorii prezentand in cadrul continutului si
un curriculum vitae care poate fi vizionat de potentialii angajatori.
Intr-un anumit sens, aceste site-uri reprezinta personificarea
individului in cadrul Web-ului, dar este de preferat sa nu se
depaseasca anumite limite cu privire la informatiile personale (din
motive de siguranta).
Cauta