Comertul electronic si internetul
Despre calitatea site-urilor


  Recomandarile privind site-ul in general

Pentru site-urile din domeniul comercial, trebuie avut in
vedere, cel putin teoretic (deocamdata), ca utilizatorii trebuie sa aiba
avantajul unei protectii consistente a consumatorului, indiferent de
locul de achizitie a produselor. In acest sens, se remarca necesitatea
unei coordonari internationale privind formularea de reglementari in
legatura cu desfasurarea comertului electronic.
In prezent, se recomanda ca site-urile de pe Internet sa asigure
in mod voluntar protectia consumatorului, in mod real, cel putin cu
un minimum de conditii, indiferent de locul de origine al site-ului.
In activitatea de pe Internet s-au remarcat o multitudine de
probleme, ca de exemplu nelivrarea produselor sau obstructia in
despagubirea clientilor, ceea ce impune aparitia unei terte parti care
sa controleze desfasurarea acestei activitati. Acest mecanism trebuie
sa acopere toate organizatiile care desfasoara activitati comerciale pe
Internet, mecanism care trebuie sa fie usor accesibil, "prietenos",
rapid si recunoscut de toate partile, inclusiv de guvernele nationale.


  Elemente ce privesc informatiile oferite de site
Relativ la continutul site-ul, trebuie sa remarcam ca exista o
sumedenie de elemente care trebuie avute in vedere pentru a putea
desfasura o activitate eficienta dar si morala.
Informatiile obligatorii ce trebuie sa se regaseasca in site (mai
ales in cele comerciale) sunt:

1. Informatii despre furnizor
Site-ul trebuie sa ofere informatii detaliate despre furnizor
sau/si distribuitor precum si locatia geografica (originea) a acestora.
Astfel trebuie sa se evidentieze:
=numele organizatiei producatoare si/sau distribuitoare (care
de cele mai multe ori nu sunt acelasi lucru cu adresa de
Web);
=adresa exacta a acestora, telefonul, e-mail;
=tara in care organizatia este inregistrata;
=daca este posibil numarul de inregistrare (din Registrul
Comercial, de exemplu) al licentei sau autorizatia de
functionare;
=informatii de contact

2. Informatii despre livrare
Site-ul trebuie sa ofere informatii clare pentru consumator
despre tarile in care se efectueaza livrarea produselor inainte de a se
procesa comanda.
Informatiile despre livrare este bine sa se regaseasca chiar in
Home Page si sa fie actualizate permanent.

3. Informatii despre pret
Pretul este un element esential si de aceea site-ul trebuie sa
afiseze pretul total (cu toate taxele incluse) inainte de a se efectua
comanda. In pret trebuie evidentiate si taxele de livrare (transport).
Aceste elemente sunt foarte importante, mai ales in cazul in care siteul
se adreseaza clientilor din alte tari si apar diferente din distantele
diferite, diferente care pot mari mult pretul total.
Este important si sa se asigure conversia pretului in moneda
locala (doar 25% din totalul site-urilor asigura conversia). Desi acest
lucru nu este dificil, ii asigura clientului informatii importante in
luarea deciziei de cumparare.

4. Termene si conditii de livrare
Termenele si conditiile de livrare sunt elemente care ofera
informatii importante despre renuntarea la achizitie, plata, termenul
de livrare precum si modalitatile de rezolvare a diferendelor dintre
parti. Toate aceste elemente trebuie prezentate clientului clar, mai
inainte de a se completa comanda. Retailer-ii trebuie sa includa in
continutul site-ului aceste elemente, care vor evidentia clar termenele
si conditiile mai inainte de a fi procesata comanda sau cel putin un
link catre pagina unde exista acestea, care sa preceada confirmarea.
Elementele din aceasta categorie trebuie sa fie diferentiate de
alte informatii astfel incat clientii sa fie asigurati din punctul de
vedere al legalitatii contractului.

Termenele si conditiile de livrare trebuie prezentate si intr-o
forma usor de printat pentru a asigura clientului posibilitatea de a se
referi la ele in viitor.

5. Legea aplicabila
In general, consumatorii internationali considera ca legea care
guverneaza tranzactia ar trebui sa fie aceea a tarii consumatorului
(aceea cu care acesta este familiarizat). Acest aspect este controversat
si se dezbate mult asupra lui. Unii dintre retaileri stipuleaza in
contract legea care este aplicabila, dar acest lucru nu este unanim
acceptat.
Totusi, daca vanzatorul mentioneaza ca legea aplicabila este
cea a tarii sale si nu cea a clientului (a tarii de rezidenta a clientului),
acest lucru trebuie sa ii fie evidentiat clientului clar si fara
ambiguitati.
In cazul in care clientul este de acord cu acest lucru, acesta nu
trebuie privat de protectia consumatorului din tara sa. Clientul
trebuie sa aiba dreptul de a face plangeri in tara sa.

6. Procesul de comanda
Ca urmare a elementelor ce preced incheierea contractului,
procesul de finalizare a acestuia trebuie sa fie expus clar clientului.
Retailer-ul trebuie sa ii mentioneze clientului unde va fi completat
contractul si cum va avea acces la acesta.


In elaborarea site-ului, trebuie utilizat un proces pe trei
niveluri (trei click-uri) pentru efectuarea comenzii on-line, care sa
asigure lipsa oricarei ambiguitati in efectuarea comenzii.

Cele trei niveluri sunt:
1. Clientul isi exprima intentia de a cumpara
produsul/serviciul (de exemplu adaugarea sa in cos - "shopping
cart");
2. Clientul are posibilitatea de a lua la cunostinta de toate
detaliile comenzii (fara a trece de la o pagina la alta) si de a confirma
ca acestea sunt corecte;
3. Clientul este de acord sa mearga mai departe si va avea
posibilitatea de a citi termenele si conditiile de livrare. Trebuie sa fie
clar ca s-a ajuns la nivelul final al incheierii contractului.
Designul site-ului trebuie sa ii ofere consumatorului si
posibilitatea de a anula comanda imediat (inainte de a parasi procesul
de comanda).

Elementele ce privesc legalitatea termenelor si conditiile
contractului trebuie prezentate clientului potential mai inainte de
finalizarea comenzii. Orice alte termene sau conditii care nu au fost
prezentate clientului nu sunt valabile (decat in masura in care acesta
le accepta).

In finalizarea contractului, clientul trebuie avizat printr-o
confirmare a faptului ca s-a efectuat preluarea comenzii sale.
Toate elementele ce privesc contractul si celelalte informatii
adiacente trebuie sa fie printabile (de catre client).

7. Confidentialitatea datelor
Toate site-urile trebuie sa aiba o politica clara si usor de
inteles relativ la confidentialitate. Aceasta trebuie sa includa
urmatoarele:
_ Nu se vor cere decat informatiile absolut necesare si
rezonabile pentru desfasurarea tranzactiei.
_ Consumatorul trebuie sa cunoasca modul in care
informatiile sunt adunate, de ce si cum vor fi folosite acestea.
_ Consumatorul trebuie sa aiba dreptul de a refuza cererea
de informatii ulterioare (informatii cerute de catre vanzator sau
organizatii adiacente)
_ Trebuie sa existe o persoana din cadrul organizatiei care
sa raspunda de protectia datelor, persoana de care clientii trebuie sa
aiba cunostiinta
_ Clientii trebuie sa aiba posibilitatea de a modifica sau
corecta informatiile despre ei
_ Organizatia nu trebuie sa furnizeze informatii despre
clienti unei terte parti.

8. Securitatea tranzactiei

Site-ul trebuie sa informeze asupra securitatii tranzactiei.
Aceste informatii trebuie prezentate intr-o forma clara si usor de
inteles. Clientul trebuie asigurat ca se gaseste intr-un mediu sigur.
Clientii trebuie informati despre drepturile lor si raspunderea pentru
pagubele ce pot aparea dintr-o tranzactie frauduloasa.

9. Cookie-uri
Cookie* contine informatii sau un identificator unic care este
plasat pe computerul clientului ( sau al celui care acceseaza site-ul)
ce ajuta site-ul sa isi aminteasca preferintele sau caracteristicile
acestuia. Ele sunt utilizate si pentru a memora parole sau alte
informatii, pentru a construi un profil al utilizatorului, pentru a
urmari ce pagini sau ce site-uri au fost vizitate. De cele mai multe ori
acestea sunt privite cu suspiciune si se considera ca afecteaza
confidentialitatea.
Site-ul trebuie sa aiba o politica clara in privinta acestora,
informand despre utilizarea lor si despre ce se intampla daca le
resping.

10. Returnarea produselor
Clientii trebuie sa aiba dreptul de a returna produsele intr-o
perioada de timp specificata, fara a li se cere specificarea motivelor.
Toate site-urile trebuie sa aiba o politica clara in ceea ce priveste
returnarea produselor, care sa fie evidentiata inainte de comanda.
Informatiile despre cum se returneaza bunurile trebuie afisate
si trimise o data cu acestea la livrare.
Totodata clientii trebuie sa fie informati despre costurile pe
care le vor suporta in cazul returnarii produsului.
* sunt fisiere text

11. Plangeri
Site-ul trebuie sa contina informatii privind modul in care se
pot face plangeri, care este procedura si pe cine sa contacteze precum
si modalitatea de raspuns. Consumatorii trebuie sa cunoasca si
modalitatile de rezolvare a diferendului in cazul in care nu se ajunge
la un acord intre parti.

12. Informatii despre desfasurarea contractului
Retailer-ii trebuie sa asigure informatii despre situatia
executarii comenzii, ca de exemplu:
=informatii despre articolul solicitat (daca este sau nu in
stoc)
=daca articolul nu este in stoc, data cand se va afla in stoc
=o data ce comanda a fost efectuata, se va trimite o
confirmare
=o notificare a momentului cand marfurile au fost expediate
precum si data cand se asteapta sa soseasca.

13. Livrarea marfurilor
Vanzatorii trebuie sa arate clar data cand marfurile se asteapta
sa ajunga pentru ca beneficiarul lor sa le primeasca, precum si

procedurile de urmat in cazul in care marfurile nu ajung la timp, dar
si drepturile clientului in acest caz.

14. Despagubiri

Site-urile trebuie:
_ sa ofere o politica de despagubire cat mai simpla;
_ sa ofere link-ul catre pagina unde se gasesc informatiile
legate de marfa;
_ sa clarifice care din costurile de returnare a marfii vor fi
suportate de client;
_ sa returneze banii cat mai repede si sa estimeze data cand
acestia vor ajunge in contul clientului;
_ sa spuna clientilor - din experienta relatiilor cu alti
clienti - ce probleme au intalnit in obtinerea
despagubirilor.

  Evaluarea calitatii Site-ului
Proiectarea paginilor de web trebuie sa urmareasca respectarea
anumitor reguli, toate avand insa ca scop satisfacerea cerintelor si
necesitatilor utilizatorilor deci sa fie de calitate.

Elemente generale
Masura in care se indeplinesc necesitatile asteptate de
utilizatori, se refera in principal la buna functionalitate a paginii
accesate – incarcare rapida, navigare eficienta si simpla in interiorul
site-ului, dar si la designul si continutul acestuia – modalitatea de
prezentare a informatiilor, precum si la grafica si estetica generala ce
se reflecta prin imbinarea mai mult sau mai putin armonioasa a
culorilor cu mesajul transmis precum si particularitatile culturale care

influenteaza de asemenea in mod semnificativ intelegerea si
aprecierea site-ului.

  Analiza functionalitatii

Promovarea produselor pe Internet prin intermediul paginilor
de web trebuie sa fie in primul rand functionala. Astfel, desi designul
nu are deloc o importanta minora, preocuparile creatorilor de site-uri
web trebuie sa se concentreze in primul rand pe obtinerea
functionalitatii, fara de care designul nu isi poate indeplini rolul. Prin
aceasta caracteristica, se urmareste ca informatiile necesare sa-i
parvina utilizatorului cat mai rapid, complet si eficient. Astfel,
functionalitatea este legata direct de timpul de incarcare a paginii,
navigarea in interiorul site-ului, dar si de elementele care ii confera
„identitate” pe Internet: adresa, titlu, fara de care site-ul nu poate fi
cunoscut si accesat.

Timpul de incarcare a paginii
Timpul de incarcare a paginii trebuie sa fie cat mai scurt.
Marea majoritate a utilizatorilor de Internet pot descarca informatiile
prezentate pe un site cu o viteza de 56 Kb/secunda. In conditiile in
care site-ul este foarte incarcat, are foarte multa animatie si sunet,
timpul de descarcare al acestuia creste foarte mult. Vizitatorii siteului
respectiv isi pot pierde rabdarea, si astfel, informatiile care le
sunt destinate nu isi ating scopul. Statisticile arata ca cele mai

vizitate pagini de web sunt cele ce ocupa sub 20 Kb, un exemplu in
acest sens constituindu-l site-ul Yahoo, care are numai cativa Kb.
Pentru a realiza acest lucru trebuie ca imaginile sa fie cat mai
mici posibil, insa sa ramana relevante pentru utilizator. De asemenea
trebuie luat in calcul si numarul de culori, intrucat exista posibilitatea
ca monitoarele sa nu permita vizualizarea culorilor introduse in
grafica. Numarul recomandat de culori este de 216, un numar mai
mare de culori utilizat intr-o imagine, ducand in mod automat la
cresterea numarului de Kb si implicit a timpului de asteptare pentru
incarcarea paginii.

Navigarea

Este de asemenea un element extrem de important ce
determina in mod hotarator interactiunea utilizator – informatii.
Pentru determinarea modului de navigare trebuie sa se aiba in vedere
urmatoarele probleme: utilizatorul trebuie sa stie in permanenta unde
se gaseste, unde poate sa mearga din punctul respectiv si unde a fost
deja. Este de presupus ca multi utilizatori vor accesa site-ul ca
urmare a folosirii unui motor de cautare sau urmaririi unor link – uri
din alte pagini de web si astfel, primul contact nu va fi cel cu pagina
de index a continutului site-ului. In acest caz, vizitatorul site-ului
trebuie sa realizeze imediat unde anume este in acel moment, care
este cuprinsul general al site-ului. Tebuie vazuta masura in care
utilizatorul are posibilitatea de a accesa orice domeniu l-ar interesa
din site, direct din locul in care se afla, fara a fi nevoit sa se intoarca
mereu la pagina de prezentare.

O alta cerinta ce trebuie analizata face referire la locurile unde
poate ajunge vizitatorul urmand diferitele link-uri din document.
Trebuie vazut daca utilizatorul sa stie exact unde fac trimitere aceste
legaturi, intrucat accesarea tuturor ar constitui o pierdere prea mare
de timp. Este absolut necesara explicarea concisa si cuprinzatoare a
continutului paginii de web catre care se realizeaza legaturi, pentru ca
utilizatorul sa poata gasi in cel mai scurt timp ceea ce este relevant
pentru el.

De asemenea, pentru ca utilizatorii sa nu fie nevoiti sa
memoreze toate legaturile accesate, este necesara marcarea acestora
intr-un mod uzual pentru utilizator. Astfel, de obiciei, se utilizeaza
doua culori: albastru pentru marcarea link-urilor neaccesate si violet/
purpuriu pentru cele deja vizitate. Utilizarea oricaror alte culori
creeaza confuzii, influentand negativ perceptia vizitatorilor asupra
site-ului. Este indicata utilizarea unei culori diferite care sa indice
posibilitatile de navigatie – de exemplu efect de schimbare a culorii
la trecerea cursorului peste optiunea din meniu. Informatiile trebuie
in asa maniera structurate, astfel incat utilizatorii sa gaseasca ceea ce
doresc din maximum 3 accesari de legaturi.

De asemenea, trebuie vazut daca toate legaturile functioneaza, ( legaturi care conduc catre
o pagina in constructie, sau catre o pagina inexistenta – in acest caz
aparand mesaje de eroare).
O alta problema de analizata legata de navigare o constituie
paginile lungi. Statisticile arata ca numai 10% din utilizatori
deruleaza ecranul pentru a vedea si restul continutului paginii, de
aceea toate optiunile de navigatie si informatiile esentiale trebuie
plasate in partea de sus a paginii.

In acest sens se va urmari:

- facilitatea navigatiei utilizatorilor, este recomandata
utilizarea unui motor de cautare in interiorul site-ului
pentru accesul rapid si direct al utilizatorilor la ceea
ce doresc;
- daca informatiile sunt modificate si aduse la zi in
permanenta, acesta fiind un indicator al preocuparii si
interesului companiei in oferirea a ceea ce este mai
bun clientului;
- daca paginile vechi ce nu mai au relevanta au fost
eliminate, pentru a nu se produce confuzii.
In ceea ce priveste stilul, trebuie vazut daca a fost mentinut in
tot cuprinsul site-ului, astfel incat utilizatorii sa se simta familiarizati
parcurgand paginile, indiferent de ordine. Derutarea acestora, prin
utilizarea mai multor stiluri este neplacuta in general, da senzatia de
dezordine, nesiguranta, incoerenta, ceea se va reflecta cu siguranta in
imaginea intreprinderii si a produselor promovate. Nu trebuie folosite
metafore, simboluri decat daca mesajul acestora este inteles de catre
absolut toti utilizatorii.


Titlul

Este foarte important numarul de caractere utilizate pentru
titlu. Spre exemplu, motorul de cautare Google* nu citeste un titlu ce
contine mai mult de 60 de caractere, in acestea fiind incluse si
spatiile. De asemenea este necesar ca titlul site-ului sa contina
cuvinte cheie referitoare la continutul acestuia, pentru ca motoarele
de cautare axate pe astfel de cuvinte sa-l poata afisa cat mai in fata pe
paginile cu rezultate. Este foarte bine cunoscut faptul ca rezultatele
cautarilor pot atinge numere impresionante de ordinul sutelor de mii
sau milioanelor, iar utilizatorii vor cauta numai ceea ce este afisat pe
primele pagini, acestia neavand nici timp nici rabdare sa cerceteze tot
spectrul de rezultate. Asadar, pentru a avea prioritate in domeniu,
este foarte important de analizat ce cuvinte cheie relevante pentru
utilizatori au fost utilizate in titlu. Astfel este indicat ca titlul sa fie
cat mai simplu si sa redea cat mai exact continutul paginii
respective. De multe ori utilizatorii sunt nevoiti sa introduca de la
tastatura adresele, de aceea acestea trebuie sa fie cat mai usor de
memorat, scurte, fara caractere speciale, si de preferat, sa fie scris
totul cu litere mici.


Designul
Analiza calitatii functionalitatii unei pagini de web nu este
suficienta insa; fara un design corespunzator, atentia nu poate fi
pastrata, iar informatiile prezentate sunt receptionate
necorespunzator. Asa cum s-a observat, prin functionalitate sunt
descrisi parametrii tehnici, constructivi ce tin de structura site-ului.
Analiza designului insa, se refera la continutul site-ului, atat la
grafica si tehnicile de imbinare a culorilor, cat si la modalitatea de
prezentare a informatiilor, a textului.

Textul
Este extrem de important in captarea atentiei, studiile
efectuate in legatura cu psihologia utilizatorilor de Internet, aratand
lucruri surprinzatoare. Astfel, reactiile acestora sunt total diferite in
fata celor doua medii de informare: monitorul si hartia. In primul caz,
numai 22% dintre intervievati au fost atrasi prima data de imagini; in
schimb aceleasi prezentari facute pe hartie au fost percepute mai
intai prin prisma imaginilor in 64% din cazuri. Aceasta diferenta de
perceptie poate fi explicata si prin faptul ca ocupand mai multa
memorie, imaginile necesita mai mult timp de descarcare, textul
ramanand astfel elementul cu un prim impact asupra utilizatorilor.
Este foarte important de cuantificat ca utilizatorii au fost nevoiti sa
deruleze textul†, acesta trebuind sa fi afisat in prima parte a
ecranului. In cazul in care textul este mai lung, acesta trebuie sa fie
negru pe fond alb mai putin stralucitor, iar culorile si imaginile ce il
insotesc sa fie cat mai neutre si neobositoare.
Analiza lizibilitatii se refera la marimea literelor care trebuie
sa fie suficienta pentru ca cititorul sa nu depuna efort in incercarea de
a percepe mesajul.
Lizibilitatea este strans legata de culorile utilizate pentru
fundal si caractere. Spre exemplu, utilizarea unui fundal galben pal
pentru un text obisnuit ce are caractere negre, contrasteaza mai putin
decat acelasi text pe un fundal alb stralucitor.


De asemenea, trebuie analizata utilizarea a mai mult de doua
tipuri de caractere pe ecran, intrucat acestea produc confuzii (pot fi
interpretate ca si cuvinte de legatura - linkuri); caracterele italice,
subliniate, ingrosate sunt mai greu de citit, de aceea nu se vor folosi
pentru bucati mari de text, ci numai pentru titluri sau sublinierea
anumitor concepte in cel mult doua randuri. Masura in care link –
urile sunt introduse in text incat sa nu fie prea apropiate si sa
deruteze. In utilizarea umbrelor daca este pastrata directia acestora,
cel putin pe aceeasi pagina, adica „sursa de lumina” sa ramana
aceeasi pentru toate caracterele si imaginile .

O alta dimensiune importanta a textului este stilul, care trebuie
adecvat mesajului. Prin stil se va intelege in acest context stilul
caracterelor, dar si modul de exprimare ce poate fi oficiala, formala,
prietenoasa, comica, romantica etc. Este de cuantificat si nivelul de
cunoastere a imaginii si mesajului ce se doresc a fi transmise, dar si a
pietei tinta a produselor promovate prin intermediul paginii de web,
caracteristicile acesteia: varsta, sex, educatie, cultura si aplicate
elementele corespunzatoare.

Culoarea

Analiza culorilor folosite, a combinatiilor si efectelor lor este
deosebit de complexa si se va referi la:

- Caracteristicile culorilor folosite (tonalitate, saturatie
si luminozitate)
- Modalitatile de perceptie a culorilor folosite
- Efectele psihologice ale culorilor utilizate
- Masura in care a fost avuta in vedere adaptarea la
specificul cultural (national)
Sunetul
Calitatea site-ului depinde si de masura in care sunetele
utilizate se incadreaza in specificul site-ului.

  Analiza site-ului in totalitate
Desi nu exista un standard unic pentru evaluarea site-urilor de
Web ci diverse opinii am ales unul care este mai relevant.
Site-urile sunt evaluate utilizand un sistem de puncte
procentual pana la 100%, alcatuite din cinci caracteristici principale ,
fiecare cu un nivel de importanta.
1
2
3
4
…………………………..91 - 100%
…………………………..80 - 90%
…………………………..60 - 79%
………………………….. = < 60%
Functionalitatea (20%)
20
Accesibilitate
001. Compatibilitate cu browser-ul
002. Rezolutia minimua & maxima pentru monitor
003. Traducerea in mai multe limbi, adaptarea culturala, etc.
Viteza & Dimensiunea benzii
004. Dimensiunea generala a paginei si complexitatea acesteia
005. Media duratei de incarcare
006. Timpul de asteptare la prima reactie a utilizatorului
Calitatea HTML
007. HTML fara greseli
008. Modul de lucru al active x, rollover-urilor, applet-urilor, etc.
009. Titlul paginilor, descrierea acestora, cuvinte cheie, metatagurilor
010. Dependenta de Java & Javascript dependency si de imagini
Navigatia & Link-urile
011. Functionalitatea si claritatea navigtiei
012. Integritatea legaturilor
Legalitatea
013. Conceptia originala etc.
014. copyright-ul
015. Citatii corecte
2 - Design-ul (20%)
21
Grafica
016. simtul artistic
017. eleganta & sofisticarea conceptului
018. typografia & stilul literelor
019. Sinergia elementelor vizuale
Apropierea de utilizator
020. Usurinta in utilizare
021. Resurse si mijloace de ajutor
022. Functionalitatea interfatei
023. claritate & simplitate
Estetica & Frumusetea
024. Atractia vizuala
025. Aspectul profesional
026. Integrarea artistica
027. Armonia culorilor
Alinierea & Aranjarea in pagina
028. Aranjarea generala si utilizarea spatiului
029. complexitatea & calitatea tabelelor
030. Aspectul spatial
031. Utilizarea de linii etc.
Integrarea
032. Congruenta elementelor
22
033. Sincronizarea audio-vizuala
3 - Continut (20%)
Scop
034. Specificarea misiunii sau a scopului site-ului
035. Mesajul si exprimarea sa
036. Calitatea continutului si utilitatea acestuia
037. Motivatia reintoarcerii la site
Interactivitatea
038. Procesul interactiunii dintre vizitator si site
039. Facilitaati pentru membri
040. Liste de e-mail,newsletters, newsgroups, chat, BB
041. Alte servicii oferite
Procesul Informational
042. Claritatea, vizibilitatea functiilor
043. Accesul la informatii, facilitati privind cautarea, harta site-ului
Ortografia si gramatica
044. Gramatica, ortografia
045. Folosirea diacriticelor
4 - Originalitate (20%)
23
Inovatia si gandirea colaterala
046. Utilizarea de solutii deosebite
047. Aspecte inovative
Creativitatea
048. Originalitatea conceptiei
049. eleganta si stilul
Tehnologia
050. utilizarea - Java, DHTML, active X, advanced coding, XML,
CSS, peer to peer
051. compression technologies, RealPlayer, Flash, Beatnik
052. audio & video broadcast, utilizarea streaming media
053. Integrarea si functionalitatea bazelor de date
Distinctia

054. Rezonanta inmemorie
055. Impactul multisenzorial
5 - Profesionalism & Eficienta (20%)
Service-ul & Respectul fata de client

056. Usurinta contactului & viteza raspunsului
057. management sugestiilor, plangerilor etc
058. Politica de despagubiri
Valorile morale

059. Etica in afaceribusiness ethics, absence of "clever rorts"
24
060. Onestitatea reclamelor
061. Serviciile gratuite oferite
Componente avansate
062. Formatul WAP & WebTV
063. Utilizarea de harti interactive
064. Pagini generate dinamic si active
Cauta