Comertul electronic si internetul
Promovarea site-urilor

In general, pe Internet se folosesc urmatoarele mijloace de
promovare:
_ utilizarea motoarelor de cautare, prin introducerea site-ului
in baza lor de date;
_ folosirea de metatag-uri in paginile site-ului;
_ diverse tehnici de analiza a profilului utilizatorului (de
exemplu Cookies);
_ tehnici de promovare de tip marketing direct, prin
utilizarea de alte site-uri.
Promovarea paginilor Web – tehnici
Promovarea site-ului nu inseamna numai a inscrie site-ul in cat
mai multe motoare de cautare ci si o actiune complexa de pregatire si
dezvoltare.

Evident, in perioada actuala presupunem ca nu mai exista organizatii care nu au un site
(h.a.).

Promovarea site-urilor

Activitatile premergatoare


Sunt cele care se refera la informatiile continute de site-ul ce
urmeaza sa fie promovat. Aceste activitati se refera la includerea
anumitor informatii in site dar si la modul de interactiune cu
vizitatorii dupa cum urmeaza:

_ Stabilirea de legaturi (hyperlink) cu paginile care ofera ajutor,
ceea ce nu numai ca impulsioneaza traficul ci asigura si o mai
mare accesibilitate.

_ Utilizarea de semne de carte (bookmark sau favorites), care ii
ajuta pe utilizatori sa revina cu mai multa usurinta la site. Cel
mai simplu mod este de a-l invita pe utilizator sa apese o anumita
tasta pentru a memora in browser adresa site-ului si a o accesa cu
un simplu clic.

_ Distributia prin mass media a adresei site-ului, inclusiv a adresei
de e-mail.

_ Utilizarea de cuvinte cheie in descrierea site-ului (a se vedea
META Tag).

_ Utilizarea grupurilor de stiri (Newsgroups) prin inscrierea in
acestea de articole referitoare la site.

_ Schimbarea si actualizarea periodica a informatiilor din site,
precum si intretinerea unei pagini de noutati (What's New).

META Tag-uri
META Tags sunt cuvinte cheie (reprezentative, definitorii
pentru site) care sunt incluse in antetul paginei, ceea ce ofera o
imagine despre continutul site-ului. Aceste cuvinte sunt incluse in
indexul majoritatii motoarelor de cautare ce vor oferi o legatura cu
site-ul (de obicei, daca motoarele de cautare nu gasesc aceste cuvinte
cheie, ele vor crea acest index pe baza primelor 100 de cuvinte din
site).

_ Exemplu
- Utilizarea unei legaturi grafice (un icon) pentru Internet
Explorer.
Cand Internet Explorer ajunge la un site, cauta un icon implicit
care este asociat cu site-ul. Acest icon are dimensiunea de 16x16
pixeli si in mod obisnuit se numeste 'favicon.ico' localizata pe server
in directorul radacina. Daca nu exista accesul la directorul radacina,
se poate utiliza totusi acest icon prin stabilirea unui link in antetul
fiecarei pagini a site-ului cu stabilirea caii unde se gaseste icon-ul.
Exemplu de Metatag:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0
Transitional//EN">
<HTML><HEAD>

<TITLE>Legaturi, ASE</TITLE>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-
8859-1">
<META name="Keywords" content="test">
<META name="Description" content="Descriere">
<META name="Author" content="Bogdan">
<META name="Copyright" content="ASE">
<META name="Rating" content="General">
<META name="Robots" content="All">
</HEAD>
Exemple de antet de document (DOCUMENT HEAD)
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<HTML><HEAD>
<TITLE>PAGE_NAME, ASE Bucuresti</TITLE>
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-
8859-1">
<META name="Keywords" content="PAGE_KEY_WORDS, cuvinte
cheie">
<META name="Description"
content="PAGE_DESCRIPTION">
<META name="Author" content="WEB_EDITOR">
<META name="Copyright" content="Autorul">
<META name="Rating" content="General">
<META name="Robots" content="All">
</HEAD>

Explicatii asupra termenilor folositi

DOCTYPE
Declara tipul si nivelul de compatibilitate.
TITLE
Reprezinta titlul paginii.
CONTENT-TYPE
Se refera la setul de caractere de litera utilizate.
KEYWORDS
Reprezinta cuvintele cheie care vor fi separate prin virgula.
DESCRIPTION
Arata o scurta descriere a site-ului.
AUTHOR
Indica autorul site-ului.
COPYRIGHT
Indica numele proprietarului site-ului, iar daca continutul este
disponibil gratis acest aspect trebuie mentionat explicit.
RATING
Se refera la targetul site-ului (utilizatorii vizati prin scopul site-ului).

ROBOTS
Asigura posibilitatea ca site-ul sa fie indexat sau nu de motoarele de
cautare sau in ce masura sa se faca acest lucru.
ALL - indexeaza pagina si urmareste
legaturile
NONE - nu indexeaza pagina si nu urmareste
legaturile
INDEX, NOFOLLOW - indexeaza pagina, dar nu urmareste
legaturile
NOINDEX, FOLLOW - nu indexeaza pagina, dar urmareste
legaturile

Banner-ele – cele mai utilizate mijloace de promovare
Banner-ele reprezinta cel mai frecvent (si, de multe ori, cel
mai facil) mijloc de promovare utilizat pe Internet. Din acest motiv,
acestea sunt de cele mai multe ori agasante.

Banner-ele sau benzile se pot clasifica dupa:
1. gradul de miscare;
2. format-ul si soft-ul de construire;
3. obiectivul de comunicare.


1. Gradul de miscare
In functie de gradul miscare, se pot evidentia:

1.1 banner-ele pasive;

1.2 banner-ele active;

1.3 banner-ele interactive.

1.1 Banner-ele pasive sunt primele care au aparut pe Internet si
seamana foarte mult cu cele folosite in presa sau pe strada. Primul
banner a aparut pe site-ul Hot Wired la data de 27 oct. 1994 si a avut
un succes incontestabil. Acest tip de banner prezinta pe de-o parte
avantajul unei dimensiuni foarte reduse, ceea ce face sa se incarce
foarte rapid (tinand seama si de faptul ca utilizatorul sta un timp
foarte redus pe site), iar pe de alta parte sunt foarte usor de creat.

1.2 Banner-ele active sunt cele de tip Rich Media care
utilizeaza imagini animate, sunete sau video. Tipul cel mai simplu de
grafic activ este cel cunoscut sub denumirea de GIF animat (un tip de
fisier special, alcatuit dintr-o serie de imagini, care sunt rulate cu o
anume viteza, ceea ce creeaza senzatia de miscare). In prezent, au
aparut tehnici mai elaborate cum ar fi Java Scripts, Streaming Audio
sau Flash. Evident, acest tip de bannere sunt mai eficiente, deoarece
atrag atentia si suscita interesul mai pregnant. Acest tip de bannere au
ca dezavantaj faptul ca se incarca mai greu si se remarca in prezent
tendinta de a comprima cat mai multe informatii (text, imagini,
sunete) intr-o dimensiune a fisierului cat mai redusa si sa ocupe un
spatiu cat mai mare pe ecran.

1.3 Banner-ele interactive nu sunt deosebite de cele pasive sau
active, dar prezinta particularitatea ca apar ca un raspuns la profilul
utilizatorului, fiind o categorie integrata in cele precedente. De
obicei, in modul cel mai simplu, acestea se personalizeaza in functie
de interesul utilizatorului.

2. Formatul si softul de construire
In functie de format si soft-ul de construire, se pot evidentia dupa
Internet Advertising Bureau (o societate non-profit) urmatoarele opt
formate standard:
-468 x 60 pixeli ( adica 12,5 cm x 2,5 cm si 10k)
-392 x 72 pixeli
-234 x 60 pixeli
-120 x 240 pixeli
si butoane:
-120 x 90 pixeli
-120 x 60 pixeli
-125 x 125 pixeli
-88 x 31 pixeli

Cercetarile (efectuate de Media Matrix) au aratat ca numai
20% dintre utilizatori nu folosesc bannerele 468x60 (cele mai mari).
Dupa soft-ul de construire, putem vorbi de Java, Ulead, Macromedia
Flash etc.

3. Obiectivele de comunicare
Dupa obiectivele de comunicare, exista mai multe categorii de
bannere: banner-ele Action Click, banner-ele comunicationale si
banner-ele multiobiectiv.

Banner-ele Action Click
Au ca scop sa-l convinga pe internaut sa apese pe ele. Pentru
realizarea acestui deziderat ele folosesc toate artificiile: surpriza,
incitarea (teasing), confuzia, promisiunile de castig etc. Evident,
acestea trebuie utilizate cu moderatie pentru ca altfel nu-si vor mai
atinge scopul.
Tehnica de elaborare a mesajului acestor bannere este
asemanatoare cu cea din marketingul direct:
-se utilizeaza cuvinte cunoscute pentru eficacitatea de a
capta atentia si de a vinde;
-singurul (singurul site de ...);
-bogat (un produs bogat in ...);
-100 % ( natural, original ...).
In urma unui studiu efectuat de Departamentul de Sociologie
al Universitatii Yale s-au evidentiat cele mai utilizate cuvinte:
economic, non, securitate, prevazator, dragoste, descoperi, garantie,
sanatate, rezultate, tu. Alte cuvinte intalnite foarte frecvent ar fi:
avizat, autentic, bun, comod, confortabil, placut, extra, tare, viitor,
castiga, fericit, important, real, liber, casa, bun, model, obtine,

perfect, personal, practic, proteja, calitate, satisfactie, valoare,
adevarat, util.
_ utilizarea de culori vii si calde pentru atragerea atentiei.
Este foarte importanta alegerea culorilor utilizate intr-un banner. De
cele mai multe ori, albastrul, verdele si galbenul dau rezultate mai
bune decat albul, rosul sau negrul. Vizibilitatea este mai buna
utilizand negru/galben, portocaliu/albastru marin etc. Sunt importante
si simbolistica culorilor si „temperatura” acestora calde-reci (aceste
aspecte sunt tratate separat).
_ utilizarea formulei AIDA, cu scop click-ul (ceea ce aduce
cca. 15% din privitori), cu cele 4 faze:
a. atragerea atentiei;
b. suscitarea interesului;
c. provocarea dorintei;
d. determinarea achizitiei.
_ utilizarea interogarilor
exemple: stii cum sa obtii o diploma gratis?
stii cum sa slabesti intr-o ora?
_ utilizarea de oferte limitate in timp
exemple : oferta limitata, ultima zi, grabiti-va etc.

_ folosirea evenimentelor actuale (Craciun, Martisor, Paste
etc.)
_ utilizarea de jocuri, loterii si concursuri (Instant Win!)

  Banner-ele comunicationale
Spre deosebire de precedentele, au ca obiectiv crearea de
notorietate si imagine (importanta clicului este de 0-3%), de a ajuta la
constructia marcii, precum si de a asigura un comportament pozitiv
fata de marca.
  Banner-ele multiobiectiv
Sunt o combinatie intre cele precedente, folosesc mai multi
stimuli si sunt intalnite cel mai des pe site-urile comerciale.
Cauta