Proiecte disertatie, licenta, diploma
Lansarea unui produs turistic in Finlanda
Geografie

    Finlanda este o ţară din Europa de Nord, membră a Uniunii Europene şi a zonei Euro. Finlanda este marginita de Norvegia (nord), Suedia si Golful Botnia (vest), Golful Finlandei (sud-est) si Marea Baltica (sud-vest).
     Faţadele maritime ale Finlandei se deschid la Marea Baltica, prin golful Botnic la vest şi golful Finic la sud.
    Limbile oficiale sunt finlandeza şi suedeza. Finlandeza este o limbă aglutinantă ce aparţine familiei de limbi ugro-finice, grup care cuprinde şi estoniana, lapona sau maghiara. Aceste limbi se deosebesc de alte limbi vorbite în Europa, pentru că alături de bască nu fac parte din limbile indo-europene.

Cu o suprafata de 338.000 km patrati, Finlanda este a saptea tara ca marime din Europa(ocupa locul 61 in lume), dintre care usacat 31 560 kmp si apa 305 470 kmp, probabil de acici i-a revenit si denumirea: „Finlanda este ţara celor 1.000 de lacuri şi insule”: 187.888 de lacuri şi 179.584 de insule mai precis. Peisajul finlandez este mai întâi de toate acoperit de puţine coline, punctul său cel mai înalt fiind Haltitunturi cu 1.328 m, din nordul extrem al Laponiei. Doua treimi din Finlanda sunt acoperite de paduri, o treime aflandu-se la nord de Cercul Artic. Flora este deosebit de variata, mai ales in perioada calda (mai - septembrie), iar printre cele mai intalnite animale se numara vulpile, lincsii, lemingii, aricii, elanii, dar si diverse specii de pasari. Climatul este variat, temperatura medie fiind de - 3 grade Celsius in Ianuarie (la Helsinki) si 20 de grade Celsius in Iulie. Lunile de vara sunt in general calde, dar noptile pot fi  reci. Iar mai ales iarna, cand totul este acoperit de zapada, ar fi bine sa va imbracati serios. 
Finlanda are o populatie de 15.214.512 loc (locul 111 in lume), cu o densitate de 15,42 /km².
Oraş principal, care este si capitala tarii este Helsinki; ca sistem politic Finlanda este Republică constituţională.
Finlanda cu cele 4 anotimpuri si privelisti unice, ofera oricui cate ceva, de la cei care isi petrec vara in Helsinki la cei care ajung aici pentru partied de ski din Lapand sau doar isi doresc sa se bucure de linistea maiestuoasa a tinuturilor nordice. Daca in timpul iernii puteti sa schiati, sa va plimbati cu sania trasa de reni sau, asa cum spune traditia locului - inspirat sustinuta de turism – sa il intalniti pe Mos Craciun, in timpul verii puteti sa descoperiti orasele finlandeze, sa va plimbati si sa faceti excursii in munti, sa descoperiti macar unul din zecile de mii de lacuri sau sa profitati de sauna traditionala din cabanele pierdute in intensitatea nordica.
Finlanda are o economie bine industrializată, în mare parte de piaţă liberă, cu un PIB per capita asemănător celor din Regatul Unit, Franţa, Italia sau Germania. Finlanda este în prezent sediul social al Nokia, lider mondial în telefonia mobilă.
Este o putere economica, adepta a pietei libere. Sectoarele economice cel mai bine dezvoltate sunt productia de marfuri si exportul, in principat de lemn si metal. Comertul este deosebit de important, reprezentand cam o treime din produsul national brut.            
Finlanda este nevoita sa importe anumite materiale si resurse, mai ales pentru industrie si pentru producerea de energie.
Tara si-a revenit relativ repede dupa criza de la inceputul anilor '90, cand in special datorita incetarii schimburilor cu Uniunea Sovietica a traversat o perioada dificila. Din ianuarie 1995 este membra a Uniunii Europene. Cea mai mare problema in acest moment o reprezinta cota ridicata a somajului.
   



    PRINCIPALELE ATRACTII TURISTICE

    Helsinki considerat capitala economica a Scandinaviei, este capitala Finlandei şi are ceva dintr-o metropolă internaţională. Oraşul fondat în 1550, este capitală a Finlandei din 1812. Populaţia oraşului este de peste 500.000 locuitori, dar aria metropolitană a Helsinkiului are o populaţie de 1,2 milioane cuprinzând, printre altele şi oraşele satelit Espoo, Vantaa şi Kuniainen.
    Datorita prezentei a numeroase firme internationale, precum Nokia sau Laponia Jewellery, este un oras atragator si pentru turisti, o imbinare de cultura, modernism si traditie. Initial, orasul de pe coasta de sud a Finlandei a fost un mic oras pescaresc, fiind modernizat in 1812, in timpul stapanii rusesti. Carl Engel - un arhitect german - a fost chemat la Helsinki, cerandu-i-se sa realizeze un nou plan al orasului. A fost o initiativa inspirata, multe dintre cele mai importante cladiri ale orasului fiind create de Engel. Printre ele se numara si Catedrala de Tuomionkirkko, un amestec de renastere gotica si biserica ortodoxa rusa, chiar daca astazi este biserica luterana. In timpul celui de al doilea razboi mondial orasul a fost bombardat in repetate randuri de aviatia sovietica.


    Mii de turisti din intreaga lume ajung astazi in Helsinki, atrasi atat de frumusetea orasului, cat si de viata de noapte - unele cluburi si baruri, precum The Ice Bar sau DTM sunt deja celebre - sau de magazinele din oras. Altii viziteaza obiectivele turistice si caldirile istorice, precum Suomenlinna. Pentru cumparaturi veti gasi magazine de toate felurile, de la inalta tehnologie la maruntisuri, dar preturile s-ar putea sa vi se para            cam mari. In afara magazinelor se gasesc si numeroase piete in aer liber, deschise in timpul verii in oras, unde veti gasi de toate, de la antichitati la produse high-tech. In total, orasul are peste un milion de locuitori.


 
   
In afara tarii cu paduri vaste si mii de lacuri, separate de mici portiuni de pamant, in general regiuni urbane sau destinate agriculturii, Marea Baltica, cu nenumartele arhipelaguri, este un loc unde puteti sa pescuiti - daca aveti aceasta pasiune - sau va puteti plimba cu barca. Spre deosebire de alte tari scandinave nivelul de viata in Finlanda este foarte ridicat, turistii se bucura de cazare de cea mai buna calitate, iar  sistemul de telecomunicatii este excelent. Asa ca Finlanda este potrivita atat celor care isi doresc izolarea, cat si celor care vor sa aiba o vacanta plina de evenimente, in care sa nu iasa nici o clipa din ritmul trepident al vietii cotidiene.
Ca mijloace de comunicatie: telefonie fixa: 2.847.900 (estimare din decembrie 2001), mobile: 3.728.600 (estimare din 2001), posturi de televiziune: 120. Finlandezii au un numar de 150 de aeroporturi functionale in present. Chiar daca pare a fii o tara la capatul lumii, nu este deloc asa, ea avand un nivel de viata foarte ridicat.
Este una dintre tarile europene cu cel mai frumos si mai vast peisaj, neatins de industrializare. Chiar daca poarta numele romantic de  celor o mie de lacuri", in fapt Finlanda are mult mai multe, 187.888 mai exact, dupa ultimele numaratori. Acestea formeaza un adevarat labirint, cu numeroase insule, golfuri, fiind legate de lacuri si canale care ofera nu doar imagini frumoase, dar si ocazii pentru drumetii de neuitat.                Intre iunie si august, in perioada calda, puteti inota in unele lacuri sau va puteti plimba cu barca. In timpul iernii aceste lacurile inghetate sunt perfecte pentru patinaj. Daca nu vreti sa va  plimbati pe apa, o puteti face prin vastele paduri, care acopera o    buna parte a tarii. Cei mai intalniti sunt mestecenii, pinii si molizii. 
Are o clima temperata rece,se poate spune chiar subarctica.
Ca puncte extreme, cel mai adanc punct este Marea Baltica cu 0 m, iar cel mai inalt punct este Halti 1 328 m.

Turku: a fost capitala Finlandei in trecut, dar dupa 1812 si-a pierdut aceasta calitate. Dupa un incendiu devastator care a avut loc in 1828 intregul oras a trebuit reconstruit pana la frumusetea de astazi, dezvoltandu-se rapid. Considerat inca de multi finlandezi ca adevarata capitala a tarii, este si locul unde a fost deschisa prima universitate din istoria tarii. Mai mult, aici veti gasi atat restaurante rafinate, cat si cluburi sau localuri de noapte. In afara acestora puteti vizita numeroasele muzee, care povestesc istoria stralucitoare si in acelasi timp tragica a orasului. Castelul Turku si Catedrala, datand din secolul XIII, nu trebuie ratate sub nici un pretext. In Catedrala veti gasi si Muzeul de Istorie, fascinant pentru cei care vor sa descopere trecutul Finlandei. O alta traditie spune ca este orasul de Craciun al Finlandei. In fiecare an, pret de cateva saptamani, Mos Craciun devine adevaratul stapan al orasului, avand loc numeroase petreceri, spectacole si manifestari specifice. Datorita locatiei puteti ajunge cu usurinta la malul marii, unde veti vedea micile sate, ce par neschimbate de sute de ani.
Savonlinna: situat intr-o regiune de lacuri, are in jur de 30.000 locuitori. Orasul a fost construit pe trei insule distincte, unite de poduri. In afara privelistii naturale superbe, principala atractie turistica este cu siguranta Castelul Sf Olaf. Impresionanta fortareata a fost construita in 1475 de Erik Axelsson Tott, servind la respingerea atacurilor venite din est si la controlarea regiunii Savo de catre Suedia. Ansamblul este compus dintr-un castel principal cu trei turnuri si un sant cu zid pentru protectie, cu turnuri de observare. Castelul a fost reconstruit si modificat in repetate randuri, mai intai in perioada administratiei suedeze, apoi, in 1743, a devenit fortareata. Este una dintre cele mai importante atractii turistice din Finlanda, avand in interior un restaurant si mai multe Sali pentru festivitati. Aici are loc anual si Festivalul de Opera Savonlinna, in luna             iulie, si Festivalul de Balet Savonlinna, in luna iunie.


Tara lui Mos Craciun

    Cei mai mici dintre turisti isi pot implini visul de a petrece o vacanta de iarna de neuitat chiar acolo unde traieste Mos Craciun: in Finlanda.
    Orice copil viseaza sa il intalneasca pe Mos Craciun macar o data, sa ii spuna o poezie si sa primeasca daruri chiar din sacul Mosului. Parintii le pot oferi micutilor o vacanta speciala in Rovaniemi, Finlanda, unde au ocazia sa faca o vizita chiar acasa la Mos Craciun. Sejurul, care costa 1.500 de euro pentru adulti si 920 de euro pentru copii include transportul cu avionul, 5 nopti de cazare cu toate cele trei mese si masa festiva in seara de Craciun, cand Mosul vine in vizita.

Grupe de consumatori

Finalndezii sunt cunoscuti a fi cei mai tacuti oameni din lume insa uneori, in momente neasteptate, pot deveni veseli si plini de viata, tipic europeni.
Tara cunoaste doua mari schimbari de anotimpuri si comportamente umane: iarna, cand soarele nu rasare aproape de loc, oamenii devin foarte reci si inchisi iar vara, cand soarele pare sa nu apuna niciodata, incurajeaza oamenii sa iasa din case.
Au multe optiuni: Pot sa viziteze centrele oraselor, muzeele, cafenelele sau sa plece in zone de provincie, unde frumusetea lacurilor, a insulelor si a naturii salbatice ii invioreaza si ii transforma in alti oameni.
Finlanda are un mare respect pentru cultura si civilizatie. Se stie despre finlandezi ca inregistreaza un numar record, raportat la ponderea populatiei, a cititorilor de ziare si vizitatori ai muzeelor si galeriilor nationale. 
Finlanda este singura tara din nordul Europei care este membra a Uniunii Europene. In ultimii ani aceasta a devenit o adevarata problema in planul fluctuatiilor de bani. 37% din irlandezi calatoresc in Marea Britanie in interes de serviciu sau afaceri, fapt ce demonstreaza ca Finlanda a inceput sa- si imbunatateasca situatia economica. Finlanda, la fel ca si celelalte tari nordice, este foarte dezvoltata din punct de vedere al tehnologiei, comertul pe internet, telefonia mobila fiind practic indispensabile pentru orice gospodarie. In cazul turismului, internetul este folosit in proportie de 80% din populatie. Operatorii si agentiile au o piata foarte dezvoltata si bine proportionata pe internet. Trendul pentru calatorii se dezvolta cu fiecare minut.
Pentru finlandezi calatoriile sau vacantele reprezinta o prioritate, marea majoritate a populatiei avand cate 3-4 concedii pe an. Cei mai multi prefera concediile pe perioada verii.
Datorita tehnologiei avansate si a utilizarii frecvente  a internetului; irlandezii isi fac rezervarile pe internet. Agentiile turistice pierd mult datorita faptului ca multi dintre clienti isi fac rezervarile direct pe  site-urile web ale hotelurilor. Acest trend se va dezvolta odata cu cresterea vitezei conexiunilor pe internet. Cel putin 51% din finlandezi se informeaza inainte de a pleca intr–o tara straina; mai mult decat idicele europenilor care se intereseaza intr–o masura mai mica; doar 47%. Siguranta pentru ei este foarte importanta.
Profilul consumatorului finlandez este dominat de doua grupe. Ambele grupe sunt influente, educate si traiesc in apropierea marilor orase. In viata lor personala obisnuiesc sa  citeasca ziarele nationale, se intereseaza de afacerile actuale, si le plac activitatile in aer liber. Atunci cand calatoresc ei sunt aventurieri, independenti si foarte interesati de activitati noi. Rata utilizarii internetului de catre acestia este foarte ridicata. Prima categorie de turisti au varste cuprinse intre 30 si 50 de ani, au familii cu copii. Aceasta grupa de turisti isi face din timp rezevarile. Cea de a doua categorie este formata din tineri, putini dintre ei cu familii, sunt interesati de destinatii catre marile metropole si de obicei nu se grabesc sa–si faca rezervarile.
Pentru finlandezi raportul calitate-pret este foarte important. Atunci cand sunt in concediu ei prefera sa-si petreca timpul  mergand la concerte, teatru, cumparaturi, clubbing. In general prefera ca agentia de turism sa se ocupe doar de o parte din detalii iar de restul sa se ocupe ei. Le place sa-si faca siguri programul.
Limba preferata si cel mai des utilizata; atunci cand sunt in concedii; este limba engleza. Daca esti agent turistic si ai bunavointa sa traduci brosurile in engleza vor fi recunoscatori. Chiar daca ei pot citi in alta limba nu vor accepta sub nici o forma o brosura scrisa in alta limba decat engleza sau limba nationala. Irlandezii sunt foarte mandrii de nationalitatea lor, deci nu vor accepta sa fie confundati cu o alta nationalitate. In general irlandezii adora detaliile; ei planificandu-si vacanta inainte de a alege tara de destinatie. Sunt prietenosi cu locuitorii tarii in care isi fac concediu si aventurieri. Fiind prietenosi se asteapta ca si cei din jurul lor sa fie la fel. Daca se intampla sa-si petreaca o noapte intr-un hotel luxos si sunt deranjati de vreun angajat acestia vor tine cont  de acest lucru si vor povesti acest lucru cel putin la inca 20 de persoane. Sunt flexibili, eficienti, si apreciaza valoarea banilor; ii preocupa problemele de mediu. In ceea ce privesc coditiile de cazare si curatenie, sunt foarte pretentiosi. Prefera baia in camera, parchetul in dormitor si fumatul liber.

Preferinte culinare

In ultimul timp bucataria traditionala finlandeza a revenit in forta, fiind foarte apreciata atat de localnici, cat si de turisti, datorita prospetimii ingredientelor si mai ales a           combinatiilor indraznete. Pestele este omniprezent in meniuri, ceea ce nu este deloc ciudat pentru o tara cu mii de lacuri si acces la mare. In afara pestelui se mananca mult ciuperci si diverse fructe de padure. In majoritatea restaurantelor veti gasi meniuri traditionale, dar si imprumuturi din alte culturi. Mai ales la se gaseste cam orice, de la bucataria chineza la cea turca.
Se consuma si carne, orz, secara, ovaz. In trecut leguma  predominanta era gulia, astazi inlocuita de cartofi. Multe dintre felurile traditionale au puternice influente suedeze, germane si esti, chiar daca un cunoscator va observa diferen


Printre cele mai populare feluri traditionale se numara: placinta Karelian, Mykyrokka (o supa cu sange si faina de secara, cartofi, ceapa, carne grasa si maruntaie), Kalakukko (un peste copt intr-un invelis din aluat de paine, din grau sau secara, in care se mai pune carne de porc foarte grasa si sunca, totul bagat la cuptor cateva ore), herring marinat; pestele afumat; sunca afumata; Poronkaristys (un clasic, friptura de ren, condimentata cu sare si piper); vanat; Lihapullat (chiftele finlandeze); Joulupoyta (meniul servit de Craciun, care include sunca, peste, cartofi, sosuri, legume, herring); Rossypottu (o friptura de porc, cu garnitura de cartofi si un ingredient special, rossy, o budinca putin legata de sange, bere, faina de secara si mirodenii); painea de secara sau grau; Mammi (un desert pascal traditional, o fiertura din malt, coapta la cuptor, de culoare cafeniu inchis); supe de fructe (amestecuri de fructe de padure si faina de cartofi, cu lapte  si zahar
Dintre bauturile cele mai populare amintim Glogi (un vin traditional, intalnit in tarile nordice, amestec de vin, mirodenii si alcool tare, incalzite fara fierbere); Koskenkorva (o bautura foarte tare, asemanatoare cu vodka) sau Sahti (berea traditionala finlandeza).


Preferintele finlandezilor turismul exterior

In Finlanda sunt aproximativ 250 de agentii de turism si 450 de operatori. Turismul in Finlanda este concentrat.
Vacanţa minimă anuală a locuitorilor din ţările nordice este de 5 săptămâni, iar datorită nivelului ridicat al calităţii vieţii, aceştia s-au obişnuit să acorde o importanţă foarte mare călătoriilor de vacanţă. Astfel, peste 90 % pleacă în vacanţă cel puţin o dată pe an. Recesiunea puternică din ultimul timp nu a modificat aceasta tendinţă, dar îi determină să aleagă destinaţii mai ieftine. Datorită eforturilor de promovare ale autorităţilor naţionale, o mare parte din populaţie, şi anume 85%, îşi petrec o parte din vacanţă în propria ţară. La acest lucru a contribuit şi schimbarea climei, în sensul că pe perioada verii temperatura medie a crescut treptat. Peste 55% din populaţie călătoreşte în Europa, iar 11% în afara Europei. Turiştii nordici îşi planifică vacanţele din timp şi sunt atenţi la fiecare detaliu. Chiar dacă veniturile lor sunt foarte ridicate, aleg o destinaţie numai dacă sunt convinşi că îşi merita preţul. Standardul ridicat al serviciilor oferite şi curăţenia reprezintă cel mai important criteriu de selecţionare al destinţiilor turistice de către turiştii Ţărilor Nordice. O altă caracteristică a comportamentului turistului nordic este frecvenţa cu care călătoreşte, respectiv cel puţin o dată pe an. Astfel, vacanţa de vară, care înseamnă de cele mai multe ori o călătorie charter către o destinaţie însorită, este urmată în toamnă de un city break, iar iarna de o vacanţă în Insulele Canare sau într-o staţiune de ski din Elveţia sau Norvegia. Pentru turistul nordic este, de asemenea, important ca în timpul vacanţei să poată desfăşura o serie de activităţi, în principal sportive, precum mersul pe bicicleta, golf, hiking, etc. De asemenea, finlandezilor le place să cunoască şi să experimenteze locuri noi, tradiţii şi specialităţi culinare ale destinaţiilor pe care le vizitează. Sunt interesaţi de shopping, dar numai dacă mărfurile sunt de calitate înaltă, iar preţurile mai mici decât în propria ţară.
Clima umedă, racoroasă, precum şi lipsa soarelui din marea parte a anului îi determină pe finlandezi să prefere, în mod special, ca loc de petrecere al vacanţelor zonele de litoral ale Spaniei, Greciei, Ciprului şi Turciei. Primele cinci destinaţii vizitate de turiştii nordici au fost Germania (3,5 milioane), Suedia (3,1 milioane), Danemarca (2,6 milioane), Spania (2,3 milioane) şi UK (1,9 milioane)105. Acestea au acoperit 37% din totalul outbound-ului, alte destinaţii europene 45%, în timp ce destinaţiile îndepărtate 18%. 41% din outbound-ul nordic a avut o durată medie de şedere de 3 zile, iar 32% între 4 şi 7 nopţi. Călătoriile în zone îndepărtate cu o durată mai mare de 2-3 de nopţi au însumat 4% din total.
În privinţa structurii pe sexe a turiştilor finlandezi, bărbaţii reprezintă 56% din turişti, ceea ce înseamnă că bărbaţii au călătorit de 1,6 ori pe an în timp ce femeile au călătorit numai de 1,2 ori. Persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 şi 54 de ani sunt printre cei mai activi turişti reprezentând mai mult de doua treimi. Fluxul turistic spre Germania a fost dominat de bărbaţi în proporţie de 67%, în timp ce în Spania numărul femeilor a fost mai mare (52%). Segmentul de vârsta între 45 şi 54 de ani a reprezentat un sfert din outbound-ul scandinav.
Segmentele de vârsta cuprinse 35-44 şi 25-34 generează 20% şi respectiv 19% din numărul total al turiştilor.
Lunile iulie şi august au avut numărul cel mai mare de plecări, cu 25% din outboundul total. 41 % din finlandezi petrec în medie 3 nopţi în străinătate, iar călătoriile cu o durată de 4-7 nopţi înregistrează o treime din total.
Nivelul ridicat de dezvoltare al Finlandei şi nivelul ridicat al veniturilor individuale ale populaţiei au permis ca turişii acestor ţări să cheltuiască în medie pentru o călătorie 1023 euro şi 151 euro/noapte, cea mai ridicată cheltuială unitară înregistrându-se în Marea Britanie (1881 euro). 80% din totalul outbound-ului nordic au apelat la serviciile structurilor de cazare cu structuri de primire, în timp ce 18% au găsit alte modalităţi (prieteni, rude, etc). În ce priveşte cazarea plătită, hotelurile de trei stele au fost cele mai căutate în proporţie de 41%, urmate de hotelurile de 4-5 stele (25%), vapor (9%), youth hosteluri (8%) şi casele de vacanţă 8%. Cei care au ales cazarea neplatită, casele prietenilor şi rudele au avut o proporţie predominantă de 57%.
Călătoriile rezervate cu mult timp în avans reprezintă 84% din outbound-ul nordic. Călătoriile “all inclusive”, respectiv cele organizate pentru care se presupune că se foloseşte formula rezervării anticipate reprezintă 48% din totalul turiştilor care călătoresc de plăcere, 54% au făcut rezervări prin intermediul agenţiilor. Mediul urban furnizează peste 80% din numărul turiştilor, iar 50% din turiştii provin din marile oraşe.
In profilul turistului finlandez intră şi structura socio-familială a acestuia. Astfel, 60% dintre finlandezii care călătoresc în străinătate sunt, fie dintre cei care nu au copii, fie ai căror copii sunt adulţi, 45% provin din familii formate de 2 persoane, iar 33% din familii de 3-4 persoane. Dat fiind poziţia periferică faţă de destinaţiile turistice preferate mai mult de 51% din finlandezi au utilizat avionul ca mijloc de transport. Călătoria cu autoturismul a reprezentat cel de-al doilea mijloc de transport ca importanţă (22%). Datorită situării geografice feribotul a fost utilizat în proporţie destul de mare şi anume 14% din total. 92% din turiştii nordici au călătorit în Spania cu avionul. Procentul a fost ridicat şi în Marea Britanie şi anume 83%.
Ca motivaţie de călătorie, călătoriile de afaceri individuale au reprezentat 67%, participarea la conferinţe, congrese şi simpozioane 21,4%, deplasări la locul de muncă 13,8%%, studii 2,6% participări la târguri şi expoziţii 3,4%. Suma media cheltuită de o persoană pe zi a fost de 3730 Sek.
Iulie şi august sunt lunile preferate de călătorie ale turiştilor finlandezi. Aceste 2 luni însumeaza 25% din fluxul de outbound, în timp ce pentru primele trei luni acesta este relativ scăzut. Spania este vizitată în special în lunile martie, aprilie, octombrie şi decembrie. Mai şi iunie sunt destul de slabe pentru piaţa spaniolă, în timp ce primele 3 luni nu sunt un sezon bun nici pentru piaţa germană.
Peste 70% din călătoriile de afaceri ale finlandezilor s-au făcut cu avionul, în timp ce pentru călătoriile de plăcere mijlocul predominant de transport a fost avionul în proporţie de 52%. Autoturismul, feribotul şi autocarul au fost folosite mai mult în călătoriile de plăcere decât în cele de afaceri.
Cauta