Totul despre vanzari
Pretul

    Sunt mai multe forme de preturi. Ar fi util sa le stiti.

a) dupa influenta agentilor economici
        - preturi libere – se formeaza in conditiile unei concurente perfecte si nici unul dintre agentii economici nu poate influenta nivelul pretului
        - preturi administrate (reglementate)- se formeaza sub influenta agentilor economici cu pozitie dominanta pe piata sau sub influenta statului

b) dupa sistemul de formare al preturilor de comercializare
        - preturi fara tva
        - preturi cu tva

Mi-as dori sa cred ca nu sunt necesare explicatii suplimentare.

c) dupa gradul de flexibilitate al pretului

A) preturi ale produselor noi

Aici sunt 2 strategii:
    1.a Strategia preturilor de smantanire
    1.b Strategia preturilor de penetrare


1.a Strategia preturilor de smantanire consta in practicarea unui pret ridicat pentru un produs nou pentru a obtine cat mai mult profit.
1.b Strategia preturilor de penetrare este inversul strategiei de mai sus, adica firma practica un pret scazut pentru produsul sau.

 

    Ce se intampla cu cererea in cele 2 cazuri? Te-ai  gandit?
In primul caz, cererea va fi mai mica, deoarece sunt putini cumparatori dispusi sa plateasca un pret mare pentru un produs nou.

In al doilea caz, cererea va fi evident mai mare, ceea ce va conduce la o descurajare a concurentei.

Cine obtine cel mai bun profit?
    Sa luam un exemplu concret:
Iese pe piata un produs extraordinar: Cicopik scoate un nou fel de cereale! Cereale cu caise! Produs nou! Produsul este distribuit peste tot. Supermarketul Ping are un adaos comercial de 50%, deci un pret mai mare (pret de smantanire) iar supermarketul Pong are un adaos comercial de 15%, deci un pret mai mic (pret de penetrare).
Cine are mai mult profit?
Care este cea mai buna metoda?

Aici intervin alti factori pentru definirea celei mai bune metode:
-    locatia,
-    consumatorii(venituri mari, medii sau mici),
-     concurenta , adica magazinele din jurul lui.

Daca ambele supermarketuri s-ar afla pe aceeasi strada, in mod cert ar castiga Pong. Chiar daca Ping castiga mai mult la o cereala vanduta, Pong va vinde mult mai multe cereale.


B) preturi ale produselor existente pe piata:

      a) preturi determinate de calitate (pricing to infer quality), adica pretul reflecta calitatea produsului.
Exemplu: gasesti intr-un hipermarket o noua gama de costume de baie, la un pret foarte mic. Te uiti imediat la materialul din care este confectionat. Toata lumea se ghideaza dupa regula:
pret mic=calitate proasta
pret mare=calitate buna

       b) preturi pozitionate (price positioning); firma stabileste pretul infunctie de pretul produselor concurente si de caracteristicile lor.

       c) preturi promotionale (promotional pricing); punerea marfurilor in vanzare temporara si cresterea venitului si profitului agentului economic prin scaderea pretului. Adica, pentru o perioada scurta de timp (sa nu cumva sa falimentam) produsul este oferit vanzarii cu o reducere de pret.

    exemplu: farmacia de la coltul blocului unde locuiesti a postat un afis mare pe usa ce anunta o mare reducere de pret la pampers. Pretul anuntat de ei este comparabil cu cel din hipermarketuri (cora, carrefour…).
Fireste ca toti consumatorii nu se vor deplasa pana la un hipermarket daca pretul este la fel.
Ce castiga farmacia?
Clienti! Clientul va intra sa cumpere pampersul cu pret redus si sigur va mai cumpara si altceva; va castiga si clientii care pana acum nu au intrat in farmacie.
Venitul farmaciei va creste!
De ce? Daca numarul clientilor va creste, implicit va  creste si profitul.

     
C) preturi in linie (product-line proce strategy); agentul care produce produse susbstituibile sau complementare procedeaza la o comparare  a atributelor detinute de fiecare produs in parte.

 D) preturile produselor grupate (pricing product bundles); se grupeaza produsele, doua sau mai multe, si se determina un pret.
Cauta