Competentele agentului de vanzari (preseller) cerute de multinationale
Competentele agentului de vanzari sunt impartite in 2:
1. Competente de baza
a. Integritate, onestitate , incredere
- are credibilitate, manifesta etica profesionala;
- mentine confidentialitatea;
- emana incredere.
Indicatori pozitivi
- inspira incredere si respect;
- respecta promisiunile;
- manifesta etica profesionala;
- mentine confidentialitatea;
- este onest;
- se aliniaza procedurilor si politicii interne ale companiei.
Indicatori negativi
- nu trateaza oamenii cu respect si corectitudine;
- nu mentine un standard inalt de conduita profesionala;
- face acuzatii false;
- nu este privit cu incredere de catre echipa.
b. Orientarea si angajamentul catre calitate
Demonstreaza o permanenta grija catre calitate
Indicatori pozitivi
- e interesat de atingerea celei mai bune calitati ale serviciilor ce le oferal;
- lucreaza eficient cu mult esarcini si livreaza rezultatele la timp si la calitatea cerutal
- face eforturi pentru a multumi clientiil
- isi monitorizeaza constant progresele.
Indicatori negativi
- in mod regulat nu atinge rezultatele cerute in munca sa;
- nu ia nici o masura pentru a imbunatati calitatea muncii sale;
- rata erorilor e mare si munca trebuie mereu refacuta de altii;
-ii lipseste interesul de a-si corecta erorile;
-nu este interesat de nevoile clientilor;
- se implica in numeroase initiative fara sa le evalueze.
c. Responsabilitatea muncii
- Ofera servicii corect si de calitate
-Se simte responsabil pentru indeplinirea sarcinilor ce ii revin
-Intotdeauna isi respecta promisiunile\\
d. Lucrul in/in afara echipei
Poza alaturata este poza unei echipe de vanzari la o petrecere de craciun. Fiecare membru si-a facut un tricou ce continea numele si o porecla. Au fost unici. Au fost geniali. Astept sa vad asa ceva si de la voi.
- stabileste si mentine relatii de munca productive
- manifesta intelegere si respect pentru aportul fiecarui membru al echipei
- castiga increderea celorlalti
- este interesat si de relatiile dintre oameni
2. competente functionale
a. Rezolvarea problemelor si luarea deciziilor
- anticipeaza si idetifica problemele distingand intre simptome si cauze
- ia decizii si invata din greseli
Indicatori pozitivi
- anticipeaza si identifica problemele distingand intre simptome si cauze
- simplifica unformatia complexa provenita din mai multe surse intr-un format usor de folosit
- isi asuma responsabiltatea deciziilor
- genereaza solutii alternative
Indicatori negativi
- analizeaza doar in modul sugerat de altii
- ridica piedici pentru a impiedica implementarea deciziilor cu care nu e de acord
- nu anticipeaza si nu identifica problemele
- gaseste dificil sa aprecieze complexitatea situatiilor
b. Orientarea spre rezultate
- Monitorizeaza progresele si se asigura ca rezultatele sunt atinse conform planului
- insufla in sine si celorlalti responsabilitatea pentru standarde inalte
- planifica si implementeaza solutii pentru ca afacerea sa creasca
- incurajeaza un climat in care si ceilalti sa contribuie la rezultate
c. Responsabilitatea personala pentru dezvoltare
- Intelege ca dezvoltarea este o responsabilitate proprie,
- e deschis mediulu iin continua schimbare si actioneaza prin imbunatatirea performantei
- este considerat o sursa de cunostinte de catre ceilalti
d. Puterea de a convinge
- foloseste metode specifice si stiluri de comunicare diferite pentru a obtine acceptarea unei idei , actiuni, plan
- ii influenteaza pe ceilalti
- ii orienteaza pe ceilalti intr-o directie dorita
- inspira credibilitate
e. Planificare
- stabileste succesiunea actiunilor
- aloca resursele eficient
- isi planifica timpul eficient
Indicatori pozitivi
- se adapteaza la schimbarea prioritatilor
- este bine organizat
- aloca resursele eficient
- stabileste succesiunea actiunilor
- sesizeaza diferenta dintre “important” si “urgent”
Indicatori negativi
- este dezorganizat
- nu planifica sarcinile
- nu gestioneaza eficient timpul;
- nu se adapteaza prioritatilor
f. Gandire analitica
Are abilitatea de a organiza informatia intr-un mod sistematic, de a compara diferite aspecta ale unei probleme si de a identifica relatii cauzale de tipul (daca……….atunci); ia decizii sau masuri in functie de criterii si obiective prestabilite.
g. Initiativa si perseverenta
- este proactiv
- identifica ce trebuie facut si face inainte de a I se cere
- lucreaza cu entuziasm si energie
- rezolva situatii de criza inainte ca acestea sa se declanseze
h.Cunoasterea business-ului
- cunoaste toate aspectele business-ului
- intelege modul in care activitatile si deciziile afecteaza celelalte parti ale organizatiei
-analizeaza situatii critice, anticipand posibilitati viitoare de dezvoltare
-e interesat de evolutia business-ului