Marketing in 10 lectii

Faza analizei

1. Rezumat
    Este o etapa introductiva, in care se prezinta un istoric al companiei, esecuri, reusite,  particularitatile firmei, obiectul de activitate, personalul companiei.


2. Analiza situatiei de marketing
    Se analizeaza planul de marketing  de anul trecut si rezultatele la care au ajuns si se fixeaza obiectivele generale de marketing.
 
    Analiza situatiei prezente reprezinta punctul de plecare pentru planul de marketing si presupune realizarea unei analize a mediului intern si extern a întreprinderii, denumita audit de marketing.

Auditul extern analizeaza :
-  piata,
-  concurenta,
-  analiza PEST.

• economic: inflatia, rata daobanzii, puterea de cumparare, cursul actiunilor, rata somajului;
• demografic: numarul populatiei, tendinte in evolutia populatiei;
• tehnologic: informatizare, robotizare;
• legislativ: legile, hotararile;
• socio-cultural: religia, nivelul de educatie.

    Analiza PEST cuprinde:
 
- factorii politici (reglementari guvernamentale si internationale, impozite si taxe, acte normative, constrângeri generale si ale autoritatilor locale, razboaie interne si externe, etc.);
- factorii economici (inflatie, recesiune economica, costuri de aprovizionare, transport si desfacere, acces la credite etc.);
- factorii socio-culturali (vârsta medie a populatiei, stil de viata, interesul pentru sanatate, nivelul de cultura si educatie, nivelul de întelegere a problemelor ecologice etc.);
- factorii tehnologici (inventii si inovatii, sistemele realitatii virtuale, sistemele managementului informational si al productiei etc.).


    Auditul intern vizeaza situatia din firma respectiva :
         - vânzari (totale, dupa zona geografica, dupa client, dupa produs, dupa modalitatea de vânzare-rate, leasing, cash etc);
        - cote de piata;
        - costuri si marje de profit;
        - informatii si cercetari de marketing;
        - numar de clienti;
        - concurenta;
        - intermediarii prin care se realizeaza vanzarea;
        - mixul de marketing: produs, pret, distributie, promovare, operatiuni si resurse necesare.

    Auditul de marketing nu trebuie realizat pentru a diagnostica o problema cu care se confrunta întreprinderea ci se recomanda a fi utilizat la începutul fiecarui ciclu de planificare.

    Piata
este analizata prin intermediul elementelor ei, si anume:
        - marimea,
        - tendintele de crestere,
        - structura,
        - capacitatea,
        - metodele de marketing,
        - accesul etc.

    Concurenta este reprezentata de orice alta întreprindere sau persoana ce ofera aceleasi produse / servicii sau substitute ale lor consumatorilor de pe pietele actuale sau potentiale si poate fi formala (de solutii), generica, la nivel de produs si la nivel de marca.

 
Exemplu:
Sa luam cazul fabricii “Paine pentru toti” din Braila, avand ca obiect de activitate producerea si comercializarea produselor de paninficatie
.


Audit intern:
• furnizori: de faina, de drojdie si alte consumabile necesare.
• clientii: persoanele fizice ce frecventeaza cele 5 magazine ale fabricii.
• concurenta: Panipan, Palmalac, Fornac…
Auditul extern:
• economic: nivelul de dezvoltare al judetului Braila este mediu, rata somajului este de 30%, putere de cumparare medie.
• demografic: numarul populatiei este in scadere.
• tehnologic: s-au modernizat doar 3 fabrici din 7 .
• legislativ: legea 34 din 1997.

Cauta