Marketing in 10 lectii

Analiza SWOT
 

SWOT inseamna:
S = strenghts = puncte forte
W = weaknesses = puncte slabe
O = opportunities = oportunitati
T = threats = amenintari

    Este foarte utila, e o metoda de analizare a  planului de marketing din prisma punctelor tari si a celor slabe. Daca sunt mai multe puncte slabe decat tari gandirea analitica nu ne permite sa aprobam aceasta initiativa.

Puncte forte
    Punctele forte descriu atributele pozitive, tangibile si intangibile, interne, ale companiei dvs.
Nu v-ati intrebat niciodata: Care sunt avantajele mele? Cu ce sunt eu mai presus fata de concurenta?

    Ca puncte forte pot fi mentionate:
      - calitatea superioara a produselor, a serviciilor;
        - costurile reduse in comparatie cu concurenta;
        - personal calificat, motivat;
        - locatie foarte buna;
        - tehnologie superioara;
        - numarul personalului;
        - stil de conducere liber, democratic;



Puncte slabe

    Punctele slabe capteazã aspectele negative interne ale afacerii dvs care scad din valoarea pe care o oferiþi sau vã plaseazã într-un dezavantaj concurenþial.
Ce trebuie sa imbunatatesc la companie? Ce imi lipseste?
Astea sunt intrebarile la care trebuie sa raspunda aceasta sectiune SWOT.

    Ca puncte slabe pot fi mentionate:
      - numarul mare/mic de personal;
        - personal slab calificat;
        - personal nemotivat (ex.“cat mai e pana la finalul programului?aoleu, mai sunt 2 ore!”);
        - dificultati financiare;
        - stil de conducere vulgar, refractar;
        - locatia companiei foarte departe, foarte mica sau prost pozitionata;
        - diferente culturale, educationale mari ale personalului.


Oportunitati

    Aceste oportunitati reflecta potenþialul pe care-l puteti realiza prin implementarea strategiilor dvs de marketing.
De ce pot eu sa ma folosesc ca sa maresc businessul?

    Ca oportunitati pot fi mentionate:
      - absenta concurentei (Ex.am deschis un magazin si pe o raza de 20 de km nu exista alt magazin);
        - ritm rapid de dezvoltare a pietei;
        - politica guvernamentala care faciliteaza investitiile;
        - consumatori cu venituri mari
(ex.consumatorii ce frecventeaza Mall; magazinele din Mall aduc produse scumpe speciale pentru nivelul lor de consumatori).



Amenintari

    Ca amenintari pot fi mentionate:
      - salarii mici;
        - puterea de cumparare scazuta a populatiei;
- existenta unor concurenti lideri de piata in apropierea companiei
(ex.in apropierea unui supermarket mic se deschide un Cora);
        - scaderea potentialului pietei;

exemplu de analiza SWOT pentru un magazin mic:

S :
- calitatea superioara a produselor;
- amplasarea magazinului in statia de autobuz;

 
W:
- preturi prea mari in comparatie cu concurenta;
- personal necalificat;
- proasta colaborare cu distribuitorii, avand ca rezultat primirea marfii cu intarziere;

O:
- marirea sortimentelor de produse;

T:
- deschiderea unui alt magazin in apropiere.

 

Cauta